سازمان سینمایی به بهانه حضور فیلم عنکبوت مقدس، اسکار را تحریم می‌کند

دست مقام‌های سینمایی ایران برای معرفی نماینده به مراسم اسکار خالی است

داستان فیلم «عنکبوت مقدس» درباره قتل سریالی کارگران جنسی زن است و زهرا امیرابراهیمی نقش یک خبرنگار را در آن بازی می‌کند - Valery HACHE / AFP

در حالی‌ که سینمای ایران حدود دو ماه فرصت دارد نماینده خود را برای حضور در جوایز اسکار ۲۰۲۳ معرفی کند، برخی رسانه‌ها از احتمال تحریم مراسم اسکار در صورت شرکت فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی خبر داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از «برخی طیف‌های خاص فرهنگی»، نوشت که اگر یکی از کشورهای آلمان، سوئد، دانمارک و فرانسه فیلم عنکبوت مقدس را به مراسم اسکار معرفی کنند، ممکن است به دلیل «محتوای این فیلم»، نماینده‌ای از ایران به اسکار معرفی نشود.

زمزمه‌های تحریم اسکار از سوی ایران اگرچه به بهانه حضور فیلم عنکبوت مقدس آغاز شد، به نظر می‌رسد دلایل دیگری نیز دارد که مقام‌های سینمایی از بیان آن خودداری می‌کنند. نماینده سینمای ایران در جوایز اسکار را هر سال شورایی معرفی می‌کند که مسئولیت آن را بنیاد سینمایی فارابی برعهده دارد؛ روند انتخاب نیز به این صورت است که از میان آثار تولید و اکران‌‌شده در یک سال، فیلمی که معیارهای حضور در عرصه‌های بین‌المللی را دارد، انتخاب و معرفی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با روی کار آمدن دولت رئیسی، سینمای ایران با افت شدید تولید روبه‌رو شد و برخی فیلم‌ها در نوبت اکران ماندند. در این شرایط، سازمان سینمایی و بنیاد فارابی با محدودیت انتخاب مواجه‌اند و یا باید فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی را به اسکار معرفی کنند که با توجه به موضعی که درباره این فیلم گرفته‌اند، تقریبا بعید است؛ به خصوص اینکه این فیلم هنوز اکران نشده است و گویا قرار هم نیست رفع توقیف شود. راه‌حل دوم مقام‌های سینمایی نیز این است که به بهانه حضور فیلم عنکبوت مقدس، کلا اسکار را تحریم کنند.

بر اساس گزارش سایت پارسینما، «در وضعیت فعلی با توجه به تعداد محدود فیلم‌های ایرانی واجد شرایط که طی یک سال گذشته اکران شده‌اند یا در روزهای آینده روی پرده سینماها خواهند رفت و حضور احتمالی عنکبوت مقدس، اعضای کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران باید تا اعلام نماینده‌های آلمان، سوئد، دانمارک و فرانسه صبر کنند».

داستان فیلم «عنکبوت مقدس» درباره قتل سریالی کارگران جنسی زن در مشهد است و زهرا امیرابراهیمی در این فیلم نقش یک خبرنگار را بازی می‌کند که برای پیگیری قتل‌ها به مشهد می‌رود. او برای بازی در این فیلم، جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره کن را گرفت و احتمال می‌رود در مراسم اسکار نیز حضوری پررنگ داشته باشد.

آکادمی اسکار تا سوم اکتبر (۱۱ مهر ۱۴۰۱) به کشورهای جهان فرصت داده است که نماینده رسمی خود برای حضور در مراسم اسکار را معرفی کنند. شرط حضور فیلم‌ها در اسکار این است که در کشور سازنده، هفت روز متوالی به نمایش عمومی درآمده باشند.

در سال ۱۳۹۱ وقتی‌ جواد شمقدری ریاست سازمان سینمایی را برعهده داشت، مراسم اسکار را به بهانه حضور یک فیلم درباره پیامبر اسلام تحریم کرد و اجازه نداد فیلم «یک حبه قند» ساخته رضا میرکریمی به این رویداد سینمایی برود.

بیشتر از فیلم