ارائه واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته در برخی مراکز واکسیناسیون

گفته می‌شود ويال‌های واكسن مورد استفاده برای دوز سوم يا چهارم دارای دو تاريخ انقضا بوده است

واکسیناسیون کرونا در ایران بسیار دیرتر از دیگر کشورها آغاز شد و هرگز کامل نشد‌ـ AFP

به دنبال گزارش‌هایی از تزریق واکسن‌های تاریخ‌ مصرف‌ گذشته آسترازنکا در برخی مراکز واکسیناسیون از جمله در مشهد و تهران، یک مقام وزارت بهداشت تایید کرد که واکسن آسترازنکای موجود در مراکز واکسیناسیون در حال جمع‌آوری است و گفت تا سه روز دیگر تاریخ مصرف آخرین محموله آسترازنکا نیز تمام می‌شود.

گزارش‌ها درباره وجود واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته در حالی منتشر شده است که با افزایش تصاعدی شمار بیماران جدید کرونا طی یک هفته گذشته، مقام‌های وزارت بهداشت به مردم توصیه می‌کنند برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، روز پنجشنبه گفت: «اگر مردم در جایی با تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته مواجه شدند، حتما درباره آن از مرکز سوال کنند، روی واکسن‌ها را بخوانند و از افراد تزریق‌کننده درباره آن سوال کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام وزارت بهداشت تاکید کرد که از نظر وزارت بهداشت، واکسن تاریخ‌ مصرف گذشته نباید تزریق شود و تزریق هم نمی‌شود.

زهرایی تاکید کرد که هیچ مرکز واکسیناسیونی واکسن کرونای تاریخ مصرف گذشته تزریق نمی‌کند و اصلا سامانه الکترونیکی واکسیناسیون هم اجازه ثبت واکسن تاریخ‌ مصرف ‌گذشته را نمی‌دهد.

 این مقام وزارت بهداشت گفت: «افرادی که در نوبت‌های قبلی واکسیناسیون علیه کرونا، واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند، برای تزریق دوز یادآور می‌توانند همه انواع واکسن‌ها را تزریق کنند.»

روزنامه اعتماد روز پنجشنبه گزارش داد که برخی شهروندان در شهرهای مختلف از تزريق واكسن‌های آسترازنكای تاريخ‌ مصرف گذشته در بعضی پايگاه‌های واكسيناسيون كرونا خبر داده‌اند.

اين شهروندان از جمله در مشهد و تهران گفتند که ويال‌های واكسن كه برای دوز سوم يا چهارم استفاده می‌شده، دارای دو تاريخ انقضا بوده است؛ تاریخ انقضای اصلی كه كارخانه سازنده روی ويال واكسن درج می‌کند پايان ماه ژوئن، حداکثر نهم تیر‌ماه، بود‌ه و تاریخ انقضای دوم که هفدهم اوت، ۲۶ مردادماه، بوده است و با برچسب دیگری روی برچسب اول چسبانده شده بود.

در این گزارش تاکید شده است كه به استناد همین برچسب دوم، واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته در پايگاه‌های واكسيناسيون تهران و مشهد تا ۱۱ روز بعد از انقضا هم استفاده شده‌اند.

این شهروندان و چند خبرنگار حوزه سلامت به روزنامه اعتماد گفتند که یکی از مسئولان مركز بهداشت گفته كه برچسب‌های جديد با دستور وزارت بهداشت روی واكسن‌های تاریخ مصرف گذشته چسبانده شده است.

شمار روزانه بیماران جدید کرونا در ایران از هفته گذشته جهش داشته است و طی یک هفته از یک هزار و ۵۰۰ نفر به بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۵ هزار و ۲۳۴ نفر در روز پنجشنبه رسید.

واکسیناسیون کرونا در ایران بسیار دیرتر از دیگر کشورها آغاز شد و هرگز کامل نشد. یکی از دلایل تاخیر در واکسیناسیون ممنوعیتی بود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ۱۹ دی‌ماه سال ۱۳۹۹ وضع کرد و گفت: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا ممنوع است.»

این ممنوعیت در کنار اقدام‌های تبلیغی و وعده‌های بی‌سرانجام محمد مخبر، رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام، مبنی بر تولید انبوه واکسن برکت که هرگز محقق نشد، به جان باختن چندین هزار ایرانی در اثر ابتلا به کرونا در دو موج پنجم و ششم کرونا منجر شد.