۱۴ درصد ایرانی‌ها دوست ندارند واکسن کرونا بزنند

بی‌میلی به دریافت واکسن کرونا در افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی بیشتر است

فارس

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داده است که ۱۴ درصد شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال به تزریق واکسن کرونا هیچ تمایلی ندارند. بر اساس این نظرسنجی، بی‌میلی به دریافت واکسن کرونا در افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی بیشتر از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در فاصله زمانی ۲۱ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ در نظرسنجی از یک هزار و ۵۸۱ فرد بالای ۱۸ سال، نظر آنان درباره تمایل به دریافت واکسن کرونا را جویا شد. نتایج این پژوهش نشان داد که ۱۴ درصد شهروندان بالای ۱۸ سال ایرانی اصلا دوست ندارند واکسن کرونا بزنند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که بی‌میلی به دریافت واکسن در میان افراد مختلف متفاوت است. به‌ طوری‌ که مردان (۱۷.۲ درصد) بیشتر از زنان (۱۱.۳ درصد) گفته‌اند که به واکسن زدن تمایلی ندارند. همچنین تمایل نداشتن به دریافت واکسن در گروه سنی زیر ۵۰ سال (۱۷ درصد) به طرز قابل توجهی بیش از گروه سنی بالای ۵۰ سال (۷ درصد) بوده است.

بر اساس این گزارش که خبرگزاری ایسنا نتایج آن را منتشر کرده است، مجرد‌های ایرانی (۱۷.۸ درصد) بیش از متاهل‌ها (۱۳.۴ درصد) به واکسن زدن علاقه‌ ندارند.

نکته قابل‌توجه در نظرسنجی یاد شده این است که در ایران، تحصیلات دانشگاهی در میزان تمایل افراد به دریافت واکسن موثر ارزیابی شده است؛ به‌ طوری‌ که بی‌میلی به دریافت واکسن در افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی ۱۵.۷ درصد و در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی ۱۱.۳ درصد بوده است.

بر اساس این نظرسنجی، تمایل نداشتن به دریافت واکسن کرونا در افراد ساکن مراکز استان‌های ایران ۱۴.۷ درصد، در شهر‌های کوچک‌تر ۱۵.۱ درصد و در روستا‌ها ۱۲.۳ درصد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج نظرسنجی دیگری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تیر ۱۴۰۰ انجام داد، نشان داده بود که ۷۳ درصد مردم ایران مایل‌اند واکسن بزنند. در عین‌ حال ۲۴.۱ درصد افراد گفته ‌بودند که به تزریق واکسن‌های ساخت خارج از کشور تمایل دارند. ۴۸.۳ درصد پاسخگویان به این پیمایش گفتند که به میزان زیادی احساس می‌کنند نسبت به یک سال گذشته از نظر روحی و روانی ضعیف‌تر و عصبی‌تر شده‌اند. ۵۶ درصد از پاسخگویان نیز ابراز داشتند که در دوران همه‌گیری کرونا خطر مرگ را بیش از قبل احساس کرده‌اند. ۵۸.۴ درصد نیز گفتند که دوران کرونا باعث شد از نظر اقتصادی در تنگنای بیشتری قرار بگیرند.

محسن شتی، رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت، نیز با اشاره به اینکه کرونا سن امید به زندگی را در کشور کاهش داده، به خبرگزاری رکنا گفته است: «امید به زندگی در دوره سالمندی به دلیل فوت تعداد زیادی از سالمندان به دلیل ابتلا به کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است.»