تعداد کشورهای ممنوعه برای واردات واکسن به ایران افزایش یافت 

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران: برنامه‌ای برای واردات واکسن از آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل نداریم

در ایران سامانه نوبت‌دهی به دانش‌آموزان برای تزریق واکسن فعال شده‌ است - ATTA KENARE / AFP

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو ایران گفت که برای واردات واکسن از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل برنامه‌ای وجود ندارد. حیدر محمدی ادعا کرد شرکت‌های فایزر و جانسون‌اندجانسون «خوش‌قول» نیستند و دو میلیون دوز واکسن کرونای شرکت‌های آلمانی فایزر و بیون‌تک از بلژیک وارد می‌شود. او همچنین مدعی شد که واکسن‌ برای افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال تفاوتی با هم ندارند. 

از دی‌ماه ۱۳۹۹ که علی خامنه دستور منع واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی به ایران را صادر کرد، حدود هشت ماه گذشته است. بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، تعداد قربانیان ویروس کرونا در ایران در حال حاضر از مرز ۱۱۷ هزار نفر گذشته است؛ در حالی که در دی‌ماه ۱۳۹۹، زمان صدور فرمان رهبر جمهوری اسلامی، آمار رسمی جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران ۵۵ هزار نفر بود. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تایید کرده‌اند که آمار واقعی قربانیان دو تا سه برابر آمار رسمی است. 

حالا با گذشت نزدیک به هشت ماه و جان باختن هزاران نفر از شهروندان ایرانی، جمهوری اسلامی اعلام کرده‌ است که واکسن‌هایی مثل فایزر و جانسون‌اندجانسون را از مبادی دیگری مثل کشور بلژیک وارد خواهد کرد؛ اما نکته قابل‌توجه این است که تعداد کشورهای ممنوعه برای واردات واکسن نیز افزایش یافته است. به گفته حیدر محمدی، وزارت بهداشت برنامه‌ای برای واردات واکسن‌ از کشورهای آمریکا، انگلیس، اسرائیل و فرانسه ندارد. 

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو که روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، از صدور مجوز استفاده از واکسن‌های فایزر و جانسون‌اندجانسون در ایران خبر داده بود، در گفت‌وگوی جدید خود نیز گفت: «ایران در حال خرید دو میلیون دوز واکسن کرونای محصول شرکت‌های آلمانی فایزر و بیون‌تک از کشور بلژیک است.» به گفته او، این واکسن‌ها به‌عنوان دوز سوم به کادر درمان تزریق می‌شوند. این مقام وزارت بهداشت در عین حال ادعا کرد: «فایزر و جانسون‌اندجانسون در ایران مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند اما چون خوش‌قول نیستند، خیلی روی آن حساب باز نمی‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در حالی شرکت‌های فایزر و جانسون‌اندجانسون را بدقول می‌خواند که در پی دستور علی خامنه‌ای، جمهوری اسلامی ایران اصلا با این شرکت‌ها برای واردات واکسن مذاکره نکرده است. در همین حال این کشور در ابتدای سال ۱۴۰۰ قرارداد واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک را با کشور روسیه امضا کرد و قرار بود این واکسن‌ها تا آذرماه به ایران وارد شوند اما به گفته مقام‌های وزارت بهداشت ایران، واردات این نوع واکسن‌ به دلیل «بدعهدی» کشور دوست، با اختلال مواجه شد؛ به طوری که تاکنون کمتر از سه میلیون دوز واکسن روسی به ایران وارد شده است. 

حیدر محمدی در گفت‌وگوی خود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که برای واردات واکسن مدرنا نیز برنامه‌ای وجود ندارد. جمهوری اسلامی در حالی‌ از واردات این واکسن آمریکایی به ایران ممانعت می‌کند که برخی کشورها مجوز تزریق آن را برای گروه سنی بالای ۱۲ سال را صادر کرده‌اند.

در ایران سامانه نوبت‌دهی به دانش‌آموزان برای تزریق واکسن فعال شده‌ است اما به گفته بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، واکسن‌های تزریقی به کودکان نیز از نوع سینوفارم چینی است. مقام‌های ایران مدعی شده‌اند که واکسن‌ تزریقی به گروه‌های سنی فرقی با هم ندارند.

حیدر محمدی نیز در گفت‌وگوی اخیر خود این ادعا را تکرار کرد و گفت که واکسن زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال تفاوتی با هم ندارند. به گفته او، فقط برای اینکه به یک گروه سنی واکسن تزریق شود، باید افراد آن گروه سنی در مطالعات بالینی حضور داشته باشند و همین امر باعث محدودیت شده بود. 
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در حالی این ادعا را مطرح کرده است که در بسیاری از کشور فقط برخی از واکسن‌ها برای تزریق به کودکان و زنان باردار مجوز گرفته‌اند. 

باوجود اینکه پیش‌تر گفته شده بود واکسن تولید داخل «نورا» در ایران، برای تزریق به کودکان مناسب است، وزارت بهداشت با هدف بازگشایی شتابزده مدارس، مجوز تزریق واکسن سینوفارم بزرگسالان به کودکان را صادر کرده است. حالا نیز حیدر محمدی از احتمال توزیع واکسن «پاستوکووک» تا یک هفته دیگر خبر داده است. او با وجود ادعای متفاوت نبودن واکسن‌ها برای گروه‌های سنی مختلف، از مجاز بودن واکسن پاستوکووک برای افراد زیر ۱۸ سال و زنان باردار خبر داده است.