لشکرکشی طالبان به بغلان؛ ۵۰ غیرنظامی در شهرستان خوست بازداشت شدند

این لشکرکشی پس از ناراحتی وزیر دفاع طالبان از پایین آمدن پرچم این گروه در دره سچی صورت گرفت

هفته گذشته، نیروهای جبهه مقاومت ملی، یک قرارگاه طالبان را در دره سچی شهرستان خوست تصرف کردند-عکس:خبرگزاری باختر

پیش از ظهر پنجشنبه ۲۳ تیر، قاری فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان، با صدها جنگجوی تحت امرش، در شهرستان خوست استان بغلان مستقر شدند و از طریق متنفذان قومی، به فرماندهان جبهه مقاومت ملی پیام ارسال کردند که تا ساعت ۲ بعد از ظهر، پیام تسلیم یا جنگ را برای طالبان ارسال کنند.

شریف‌الله سنگین، ساکن شهرستان خوست که فعلا در خارج از افغانستان به سر می‌برد، به ایندیپندنت فارسی گفت هدف اصلی طالبان از لشکرکشی به بغلان، مهار هسته‌های مقاومت در شهرستان‌های خوست، ده‌صلاح و دیگر نواحی بغلان است. به گفته او، به همین دلیل، قاری فصیح‌الدین دستور بازرسی خانه‌ها و بازداشت بستگان نیروهای جبهه مقاومت ملی را داد و در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، طالبان بیش از ۵۰ غیرنظامی را که عمدتا اعضای خانواده و نزدیکان فرماندهان جبهه مقاومت‌اند، بازداشت کردند.

شریف‎‌الله سنگین که با برادرش بریالی سنگین، فرمانده نیروهای جبهه مقاومت ملی در شهرستان خوست، در تماس است، گفت نیروهای جبهه مقاومت در پاسخ به پیام طالبان گفتند آن‌ها به هیچ‌وجه تسلیم فشارها نمی‌شوند و تا آخرین توان با این گروه می‌جنگند.

سنگین افزود که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، صدها جنگجوی طالبان با هلیکوپترهای نظامی، به شهرستان‌های ده‌صلاح و خوست منتقل شدند و در نواحی مختلف از جمله مسیرهای ارتباطی میان دو شهرستان خوست و ده‌صلاح مستقر شدند. بیشتر نیروهای جبهه مقاومت ملی در بغلان، در نواحی کوهستانی شهرستان‌های خوست و ده‌صلاح مستقرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنجشنبه گذشته، نیروهای این جبهه در یک حمله چریکی، چهار عضو طالبان را در روستای چرخ‌وفلک شهرستان خوست کشتند و دو تن دیگر را زخمی کردند. در این حمله، مولوی بهاءالدین معاذ، از فرماندهان ارشد طالبان نیز کشته شد.

پیش از آن در ۱۶ تیر، نیروهای جبهه مقاومت ملی یک قرارگاه طالبان را در دره سچی شهرستان خوست تصرف کرده بودند. نوار ویدیویی که از حضور نیروهای جبهه مقاومت در دره سچی پخش شد نشان داد که آن‌ها پرچم طالبان در مرکز روستا را پایین آوردند.

به‌دنبال پیشروی نیروهای جبهه مقاومت ملی در شهرستان خوست، دوشنبه ۲۰ تیر، یک فایل صوتی ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، در فضای مجازی پخش شد که نشان می‌داد او از غفلت فرماندهان این گروه شکایت می‌کرد. ملا یعقوب در این فایل صوتی که از طریق واتس‌اپ فرستاده شده بود، گفت فرماندهان این گروه یا مشغول برگزاری جشن عیدند یا به حج رفته‌اند. او خطاب به فرماندهان طالبان گفت از اوامر رهبرانشان اطاعت کنند و به وعده‌های که می‌دهند عمل کنند. او به صورت مشخص از پایین آمدن پرچم این گروه در بغلان یاد کرد و گفت که شورشیان پرچم را در دره خاووش پایین آوردند.

در ۱۱ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، نیروهای جبهه مقاومت مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان، در نواحی کوهستانی شهرستان‌های ده‌صلاح، پل‌حصار و خوست استان بغلان، علیه طالبان جنگیده‌اند. در اوایل ماه مه، طالبان با لشکرکشی به این شهرستان‌ها تلاش کردند نیروهای جبهه مقاومت و جبهه آزادی را سرکوب کنند، اما پس از چند هفته درگیری، دوباره مواضعشان را ترک کردند. درگیری‌ها میان مقاومتگران و طالبان، به وارد شدن تلفات به غیرنظامیان، از جمله بازداشت و شکنجه ده‌ها غیرنظامی به دست طالبان منجر شد. فرماندهان طالبان، برای اعمال فشار بیشتر بر نیروهای جبهه مقاومت، اعضای خانواده‌ها و نزدیکان آن‌ها را بازداشت و همچنین شماری از خانواده‌های آنان را از روستاهایشان اخراج کردند.

با وجود آنکه نیروهای مخالف طالبان در بغلان، با محدودیت‌هایی مانند دسترسی به غذا و تسلیحات مواجه‌اند، اما توانسته‌اند در این مدت، تلفات سنگینی به طالبان وارد کنند. نیروهایی که طالبان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شهرستان‌های خوست و ده‌صلاح مستقر کردند، قرار است بار دیگر با نیروهای جبهه مقاومت و جبهه آزادی درگیر شوند.

به‌دلیل فشارهای طالبان بر ساکنان شهرستان‌های بغلان که محل فعالیت نیروهای جبهه مقاومت ملی‌اند، بسیاری از مردان جوان خانه‌‌هایشان را ترک کردند. طالبان هفته گذشته، سه مرد جوان را در دره سچی بغلان به‌اتهام همکاری با فرماندهان جبهه مقاومت ملی، بازداشت و تیرباران کردند.

با این حال، هم‌زمان با لشکرکشی طالبان به نواحی تحت نفوذ جبهه مقاومت ملی در بغلان، درگیری میان نیروهای این جبهه و طالبان در ناحیه کوهستانی دره آرزو در پنجشیر نیز آغاز شده است. یک منبع آگاه در پنجشیر، وقوع درگیری را میان دو طرف تایید کرد و گفت بعد از ظهر پنجشنبه، هلیکوپترهای طالبان ده‌ها جنگجو را در ارتفاع‌های کوهستانی دره آرزو مستقر کردند تا در حمله این گروه به قرارگاه نیروهای جبهه مقاومت ملی حضور داشته باشند.