جبهه مقاومت ملی خواستار بررسی جنایت‌های جنگی طالبان در پنجشیر و اندراب شد

«رفتار طالبان با غیرنظامی‌ها و اسیران جنگی برخلاف موازین انسانی، اسلامی و ارزش‌های حقوق بشری است»

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، روز شنبه ۲۱ خرداد، با انتشار اعلامیه‌ای، از جامعه جهانی خواست که برای بررسی جنایت‌های جنگی و ضدبشری طالبان در پنجشیر و اندراب، یک هیئت حقیقت‌یاب بفرستند.   

جبهه مقاومت ملی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا اقدام طالبان به بازداشت‌، شکنجه، کشتار غیرنظامیان و وادار کردن ساکنان به ترک خانه و کاشانه‌شان در شهرستان‌های خوست و اندراب استان بغلان و سربریدن اسیران جنگی و افراد ملکی در پنجشیر و اندراب را به‌طور جدی بررسی کند. این جبهه تاکید کرد که این کار طالبان در برابر افراد غیرنظامی و اسیران جنگی برخلاف تمام موازین انسانی، اسلامی و ارزش‌های حقوق بشری است و نیاز به تحقیق و بررسی دارد تا عاملان جنایت‌‌های انجام‌شده معلوم و مجازات شوند.

جبهه مقاومت ملی همچنین از گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد اقدام جنگجویان طالبان به جنایت و نقض حقوق بشر در پنجشیر و اندارب استقبال کرد و نوشت: «فاجعه بسیار بزرگ است و نیاز به تحقیق همه جانبه بین‌المللی دارد تا عمق فاجعه بشری روشن‌تر شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه مقاومت ملی افغانستان تاکید کرد که جامعه جهانی هر چه زودتر برای بررسی جنایت جنگی و ضدبشری طالبان در مناطق آسیب‌دیده هیئتی بفرستد تا تحقیق‌های خود را آغاز و کسانی را که دست به چنین جنایتی زده‌اند شناسایی کند و اقدام‌های لازم را انجام دهد.

در نزدیک به ۱۰ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، جنگ در پنجشیر و شهرستان‌های سه‌گانه اندارب، میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، جریان دارد. در این مدت، بارها ساکنان نواحی نام‌برده به رسانه‌ها گزارش دادند که طالبان پس از هر بار شکست در برابر مبارزان جبهه مقاومت ملی، افراد غیرنظامی و حتی زنان و کودکان را کشته و بستگان نیروهای جبهه مقاومت ملی را شکنجه کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر، روز جمعه ۲۰ خرداد، در گزارشی اعلام کرد که طالبان غیرنظامیان و مخالفان خود در پنجشیر و شماری از مناطق دیگر افغانستان را بازداشت و شکنجه دسته‌جمعی کردند. این سازمان در کنار تایید شکنجه دسته‌جمعی اسیران جنگی و افراد غیرنظامی در پنجشیر، تاکید کرد که طالبان در سایر استان‌های افغانستان نیز دست به کشتار فراقانونی، از جمله اعدام اسیران جبهه مخالف خود زدند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد کشتار اسیران جنگی و افراد غیرنظامی به دست جنگجویان این گروه را بی‌اساس و دور از حقیقت خواند و گفت حقوق بشر اکنون در افغانستان نسبت به ۲۰ سال گذشته بیشتر رعایت می‌شود.