بازخوانی ضربه مهلک جاسوس‌های اسرائیلی به طائب

آیا عزل طائب به معنی جاری شدن خون تازه در رگ مدیریت دستگاه اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی ایران است؟

طائب یکی از سرسخت‌ترین و سرکوبگرترین نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بود‌ـ عکس از خبرگزاری فارس

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در مقاله‌ای، حسین طائب را چهره‌ای ترسناک توصیف کرده است که بیش از یک دهه در راس دستگاه عظیم اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران، مخالفان داخلی و رقبای سیاسی را سرکوب کرده و عملیات مخفی خارجی علیه دشمنان و دگراندیشان در خارج از کشور را گسترش داده است.

نیویورک‌تایمز می‌گوید که طائب، آخوند ۵۹ ساله و رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دسترس‌ناپذیر به نظر می‌رسید، تا اینکه به گفته کارشناسان و تحلیلگران ایرانی و اسرائیلی، قربانی کارزار بی‌امان اسرائیل برای تضعیف امنیت ایران و حمله به مقام‌های نظامی و رسمی ایرانی شد، و ناگهان از سمت خود برکنار شد.

این مقاله در روز ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ (۸ تیر ۱۴۰۱) منتشر شده است و در آن با منابع آگاه اسرائیلی و نزدیک به سپاه پاسداران گفت‌وگو شده که نام هیچ‌یک از آنان اعلام نشده است.

مقام‌های امنیتی اسرائیلی می‌گویند، تلاش نافرجام ایران برای حمله به شهروندان اسرائیلی در ترکیه، تهران را در تنگنای دیپلماتیک با آنکارا قرار داد.

نیویورک‌تایمز به نقل از محمد ابطحی، معاون سابق ریاست جمهوری اسلامی ایران، می‌نویسد که معنی برکناری طائب، به رسمیت شناختن این نکته است که مقابله با تهدید اسرائیل، مستلزم مدیریت جدید و بازسازی استراتژی‌ها و پروتکل‌ها است. او به نیویورک‌تایمز گفته است که «نفوذهای امنیتی در ایران و عملیات گسترده اسرائیل، قدرتمندترین سازمان اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کرده است».

یک منبع نزدیک به مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک شخص آگاه دیگر، به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که درخواست‌ها برای کنار گذاشتن طائب، در بحبوحه جو بی‌اعتمادی به قشر مدیران عالی‌رتبه در نظام جمهوری اسلامی ایران، و پس از بازداشت سردار علی نصیری از فرماندهی حفاظت سپاه به اتهام جاسوسی برای اسرائیل، بالا گرفت.

این روزنامه آمریکایی به نقل از یک مقام ایرانی آگاه، می‌نویسد که دو ماه پیش از بازداشت نصیری، ده‌ها کارمند برنامه توسعه موشکی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به ظن انتقال اطلاعات محرمانه نظامی، از جمله نقشه‌های برنامه موشکی، به اسرائیل، بازداشت شده بودند.

در یک سال گذشته، مقیاس و شمار حمله‌های اسرائیل در خاک ایران، از جمله حمله به تاسیسات نظامی و هسته‌‌ای که سازمان متبوع طائب مسئول حفاظت از آن‌ها بود، افزایش یافته است.

یک مقام اسرائیلی گفته است که بخشی از این راهبرد، افشای شکست‌های سپاه پاسداران در جنگ مخفیانه‌اش با اسرائیل بوده است، به این امید که این امر به درگیری میان رهبران سیاسی و سازمان‌های دفاعی و اطلاعاتی در ایران بینجامد.

نیویورک‌تایمز سپس با اشاره به حمله سایبری به سه کارخانه فولاد ایران، از جمله کارخانه دولتی فولاد خوزستان، نوشته است که هر سه کارخانه، تامین‌کننده اصلی فولاد برای سپاه‌ بوده‌اند. گروه هکری «گنجشک درنده» که مسئولیت آن حمله‌ها را بر عهده گرفته است، قبلا مسئولیت حمله سایبری دیگری را نیز در ماه نوامبر به پمپ‌بنزین‌ها برعهده گرفته بود، و مقام‌های آمریکایی می‌گویند به اسرائیل مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های ایرانی اذعان کرده‌اند که یک حلقه جاسوسی اسرائیل به اعماق صفوف نیروهای امنیتی ایران نفوذ کرده است و ‌وزیر سابق اطلاعات ایران سال گذشته هشدار داده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران باید نگران جان خود باشند.

کرن حاجیوف، مشاور ارشد نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه‌ای گفت که راهبرد مقابله با ایران، بخشی از دکترین «اختاپوس» بنت است. او گفت که در گذشته اسرائیل بر شاخک‌های اختاپوس در لبنان و سوریه و غزه تمرکز داشت، و حالا تمرکز خود را متوجه سر اختاپوس کرده است.

نیویورک‌‌تایمز با اشاره به حمله‌های اسرائیل از طریق ربات‌های کنترل از راه دور، تیراندازی از خودروهای عبوری، اعزام پهپاد به مراکز حساس موشکی و هسته‌ای، و ربایش و بازجویی یک مامور سپاه، می‌نویسد که ایران مظنون است که اسرائیل دو نفر از دانشمندانش را نیز در ماه مه کشته باشد.

حسین طائب در سال ۲۰۰۹ و پس از سرکوب گسترده تظاهرات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، از فرماندهی بسیج به مقام ریاست سازمان اطلاعات سپاه منصوب شد.

طائب سرکوب نظام‌مند را با چنان خشونتی انجام داده است که بسیج را از یک نیروی امنیتی کمتر شناخته‌شده، به مخوف‌ترین نهاد عملیات جاسوسی کشور تبدیل کرده است.

به گفته یک مشاور دولتی و یک فرد مرتبط با سپاه پاسداران، طائب اخیرا برای ریشه‌کن کردن شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران و حمله به آن، تحت فشار قرار گرفته است.

سردار نصیری که در خرداد دستگیر شد، فرمانده ارشد واحد حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بود و کار نظارت بر کار این سازمان را به عهده داشت.

به گفته مقام‌های ایرانی آگاه، دستگیری نصیری و حمله‌های مکرر اسرائیل، رهبری تهران را نگران کرده است و به گفته افراد آگاه، برخی بی‌سر‌وصدا خواستار کناره‌گیری یا اخراج طائب شدند.

یک فرد آگاه به نیویورک‌تایمز گفته است که طائب درخواست کرده بود که برای اصلاح نقص‌های امنیتی، یک سال دیگر در سمت خود بماند، و پس از آن بود که توطئه حمله به اسرائیلی‌ها در ترکیه آغاز شد.

در ۱۸ ژوئن، یک مقام اطلاعاتی اسرائیل به شرط فاش نشدن نامش، گفت که به عقیده موساد، ایران در حال برنامه‌ریزی برای حمله به گردشگران و غیرنظامیان اسرائیلی در ترکیه است.

ستاد مبارزه با تروریسم اسرائیل هشدار درباره سفر شهروندان اسرائیلی به ترکیه را تا بالاترین سطح افزایش داد و داده‌های اطلاعاتی را مبنی بر اینکه طائب، چهره پشت پرده توطئه حمله به تلافی ترور سرهنگ حسن صیاد خدایی است، با ترکیه به اشتراک گذاشت.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادعاهای اسرائیل درباره برنامه‌ریزی تهران برای حمله به اسرائیلی‌ها در ترکیه را «مضحک و سناریویی از پیش تنظیم شده» برای تخریب روابط ایران و ترکیه توصیف کرد.

رسانه‌های ترکیه از بازداشت پنج ایرانی و سه شهروند ترکیه به ظن مشارکت در این توطئه، و نیز توقیف دو قبضه تپانچه، دو صداخفه‌کن، و اسناد و مدارک دیجیتال حاوی هویت و آدرس افرادی خبر دادند که گفته می‌شود در فهرست اهداف حمله‌های احتمالی قرار داشته‌اند.

مقام‌های ترکیه و اسرائیل یک‌صدا گفتند که همکاری میان دو کشور در بالاترین سطح انجام می‌شود و ترکیه «حملات تروریستی»‌ در خاک خود را تحمل نخواهد کرد. هم‌زمان با شکل‌گیری اتحاد منطقه‌ای میان کشورهای عرب و اسرائیل علیه ایران، بروز این بحران، ترکیه را نیز که متحد مهم منطقه‌ای تهران است، به اسرائیل نزدیکتر می‌کرد و در همان زمان بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، به ترکیه رفت تا با مقام‌های ارشد آن کشور درباره بحران فوق مذاکره کند.

گذشته از توییت حمید رسایی که عزل طائب را «تاثیرگذارترین و خبرسازترین عزل» در تحولات انقلاب توصیف کرد، برخی قانونگذاران محافظه‌کار در ایران ‌گفته‌اند که جایگزینی آقای طائب امری غیرعادی نیست و دوره او صرفا به پایان رسیده است.

محمد کاظمی، جانشین طائب و رئیس جدید سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شده است، و طائب به جایگاه «مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران» انتقال یافته است. نیویورک‌تایمز می‌نویسد که انتصاب شخصی چون طائب به عنوان معتمد خامنه‌ای، به سمت مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران، سناریوی محتمل‌تری به نظر می‌رسید.

با عزل و نصب‌های بیشتر در بخش «ولی امر» سپاه که مسئولیت حفاظت از علی‌ خامنه‌ای و خانواده او را بر عهده دارد، کارشناسان می‌گویند که ممکن است فرماندهان ارشد بیشتری تغییر یابند و نیویورک‌تایمز به نقل از حسین دلیریان، تحلیلگر سیاسی مرتبط با سپاه، نوشته است که «پس از ۱۳ سال، لازم بود که مدیری تازه‌نفس امور آینده را اداره کند». دلیریان گفته است:‌ «فعالیت‌های امنیتی و اطلاعاتی افزایش خواهند یافت و دشمنان ایران باید منتظر حملات قوی‌تر باشند.»