یونان نفت‌کش توقیف شده جمهوری اسلامی را آزاد کرد

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی حکومت ایران می‌گوید این نفتکش، پس از دو ماه، به دستور دولت یونان رفع توقیف شده است

توقیف نفت‌کش‌های یونانی به‌وسیله سپاه پاسداران با تایید علی خامنه‌ای همراه بود -- ANGELOS TZORTZINIS / AFP

علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی، اعلام کرد کشتی متعلق به حکومت ایران، که چندی پیش به‌وسیله دولت یونان توقیف شده بود، آزاد شد. به‌گزارش ایسنا، صفایی این خبر را به‌طور ناگهانی و حین سخنرانی‌اش در مراسم «روز جهانی دریانورد» اعلام کرد.

گارد دریایی یونان روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ یک کشتی روسی را، که مشخص شد حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران بوده است، توقیف کرد و پس از توقیف، این نفت‌کش را به دولت ایالات متحده آمریکا تحویل داد. دلیل اقدام گارد دریایی یونان این بود: پس از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد که برخی از آن تحریم‌ها به لغو امتیاز کشتیرانی این کشور در آب‌های متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا مربوط می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این واقعه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱، اعلام کرد دو فروند نفت‌کش یونانی را به‌دلیل تخلف‌های انجام گرفته، در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده است. وزارت خارجه یونان نیز در همان روز توقیف نفت‌کش‌های یونانی را رفتاری «خشونت‌آمیز» دانست و نسبت به آن اعتراض کرد. دولت یونان همچنین ضمن آنکه خواستار آزادی فوری این دو نفت‌کش شد، اقدام جمهوری اسلامی ایران را «دزدی دریایی» خطاب کرد.

با این‌وجود، مقام‌های ارشد حکومت ایران از این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کردند. به‌عنوان مثال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اواسط خرداد ماه به‌صراحت گفت این اقدام سپاه پاسداران انتقام از یونان بود که، به‌گفته او، دست به سرقت «نفت ایران» زده بود.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، نیز چند روز پس از این اظهارات خامنه‌ای گفت: «کشتی ما را با قلدری دزدیدند و ایران ثابت کرد دوران بزن‌دررو تمام شده؛ یکی گرفتند، دو کشتی آنان را توقیف کردیم.»

اما پس از این وقایع سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای به تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱، اعلام کرد که دولت یونان دستور رفع توقیف نفت‌کش متعلق به حکومت ایران را صادر کرده است. دستوری که بر پایه گفته‌های صفایی اجرا شده است.   

بیشتر از جهان