یونان نفتکش روسی را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف کرد

اتحاد علیه ایران هسته‌ای: نفت‌کش پگاس حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران بود

پگاس قصد داشت که قبل از عزیمت به یونان محموله خود را در یکی از بنادر ترکیه تخلیه کند - REUTERS/Vassilis Triandafyllou

گارد ساحلی یونان روز سه شنبه اعلام کرد که یونان یک نفتکش روسی را در نزدیکی جزیره اویا توقیف کرده است. به گزارش رویترز توقیف این نفتکش به علت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، به دلیل حمله نظامی این کشور به اوکراین است.

 در اوایل ماه جاری اتحادیه اروپا ورود کشتی‌ها با پرچم روسیه را به بنادر کشورهای عضو این اتحادیه، به جز چند مورد استثنا ممنوع کرد. این تحریم‌ها برای مقابله با آنچه روسیه آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند، انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتکش پگاس که با پرچم روسیه تردد می‌کند به همراه ۱۹ خدمه آن در نزدیکی کاریستوس در ساحل جنوبی اویا توقیف شده است. سفارت روسیه در آتن، پایتخت یونان، در توییتر اعلام کرد که در حال بررسی این پرونده است و با مقامات یونان در تماس است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از تلاش‌های یونان برای اجرای تحریم‌هایی که «در پاسخ به تهاجم وحشیانه و بی‌دلیل روسیه به اوکراین آغاز شده‌اند» استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «ما از گزارش‌هایی مبنی بر بارگیری نفت خام ایران در نفتکش مطلع هستیم.»

یک مقام گارد ساحلی یونان گفت که محموله نفتی کشتی توقیف نشده است. مشخص نیست که اجاره کننده محموله چه کسی بوده است، اما کشتی را ترانس‌مورفلوت (Transmorflot) مستقر در روسیه مدیریت می‌کند.

پگاس که در ماه مارس به لانا تغییر نام داد، پیش از این از مشکل موتور خبر داده بود. به گزارش خبرگزاری آتن، این کشتی به سمت جنوب شبه جزیره پلوپونز در حرکت بود تا محموله خود را روی نفتکش دیگری تخلیه کند، اما دریای مواج آن را مجبور کرد درست در نزدیکی جایی که توقیف شده بود لنگر بیاندازد.

گروه آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که حرکت نفت‌کش‌های مربوط به ایران را از طریق ماهواره‌ها رصد می‌کند، می‌گوید که نفت‌کش پگاس حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران است که ماه اوت در جزیره سیری ایران بارگیری شد.

به گفته این گروه، نفت‌کش پگاس قصد داشت که قبل از عزیمت به یونان محموله خود را در یکی از بنادر ترکیه تخلیه کند.

رویترز به نقل از شاهدان عینی نوشته که نفت‌کش پگاس تا بعدارظهر سه‌شنبه همچنان در خلیج کاریستوس لنگر انداخته بود.

پیش از این وزیر اقتصاد فرانسه، از اتحادیه اروپا خواسته بود تا به جای تحریم گاز روسیه، تحریم نفت این کشور را در اولویت قرار دهند و گفت: «ما در تلاش هستیم تا شرکای اروپایی خود را متقاعد کنیم واردات نفت از روسیه را متوقف کنند.»

بیشتر از جهان