نفتکش یونانی توقیف‌شده در ایران عازم آمریکا بود

نفتکش یونانی «پرودنت واریور» حامل ده‌ها هزار گالن نفت به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بود و از عراق به مقصد تگزاس حرکت می‌کرد

مقام‌های یونانی این اقدام سپاه پاسداران را «دزدی دریایی» توصیف کرده‌اند- VesselFinder.com

شبکه خبری ام‌اس‌ان به نقل از یک مقام دولتی و یک مقام سابق دولت آمریکا نوشت که نفتکش یونانی توقیف‌شده در ایران حامل محموله نفتی به مقصد آمریکا بود.

به گفته دو منبع فوق، نفتکش یونانی پرودنت واریور، حامل ده‌ها هزار گالن نفت به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بود و از عراق به مقصد تگزاس حرکت می‌کرد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ششم خرداد (۲۷ مه)، دو نفتکش متعلق به یونان به نام‌های «پرودنت واریور» و «دلتا پوسیدون» را در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس توقیف کرد. سپاه اعلام کرد که دو نفتکش یونانی را به دلیل «برخی تخلف‌های دریایی» در خلیج فارس توقیف کرده است؛ آن‌ها پس از متوقف کردن نفتکش‌ها، پرچم‌‌ یونان را پایین کشیدند و بعد از خاموش کردن سامانه‌های موقعیت‌یاب، دو نفتکش را به سوی بندرهای جنوب ایران هدایت کردند.

این اقدام پس از آن بود که یونان یک نفتکش روس حامل نفت ایران را که آمریکا خواستار توقیف آن بود، در آب‌های یونان توقیف کرد و به آمریکا تحویل داد. کشتی پگاس که با پرچم ایران حرکت می‌کرد، ۱۹ خدمه روس داشت و در آب‌های نزدیک جزیره اویا (Evia) در جنوب یونان و به دلیل تحریم‌های اروپا علیه روسیه، توقیف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ام‌اس‌ان‌نیوز می‌گوید که محموله نفت هر یک از کشتی‌های توقیف‌شده در ایران بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.

دیپلمات‌های آمریکایی و یونانی از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند تا کشتی‌های توقیف‌شده با پرچم یونان، بار کشتی‌ها و خدمه آن‌ها را بی‌درنگ آزاد کند. مقام‌های یونانی این اقدام سپاه پاسداران را «دزدی دریایی» توصیف کردند و وزیر خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده «در مقابله با این توقیف غیرقابل توجیه» با متحدش در ناتو، همصدا است.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه، ۳۰ مه، در بیانیه‌ای، اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در توقیف دو نفتکش با پرچم یونان را محکوم کرده بود.

توقیف‌ کشتی‌ها در زمانی انجام شد که تنش‌ها میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران بالا گرفته و امیدها به ادامه مذاکرات احیای برجام کاهش یافته است. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در محکومیت ایران به دلیل پاسخگو نبودن به ابهام‌ها در فعالیت‌های اتمی و همچنین کشف آثار اورانیوم غنی‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده، قطعنامه‌ صادر کرده است.

آژانس اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران خاموش کردن ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را شروع کرده است و این اقدام را «ضربه‌ای مهلک» به تلاش‌ها برای احیای برجام توصیف کرد.

حملات جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های نیروهای نظامی آمریکا در عراق و سوریه هم روند صعودی داشته؛ به طوری که شمار این حملات در ماه مه، معادل مجموع حملات در سه ماه پیش از آن بوده است.

شبکه خبری ام‌اس‌ان می‌گوید که جمهوری اسلامی در ماه مه، هفت بار به عراق حمله کرد. به نوشته این شبکه خبری، شمار حملات تهران به اهدافی در عراق سه حمله در آوریل، سه حمله در ماه مارس و یک حمله در ماه فوریه بوده که در هیچ‌یک از آنان، جان شهروندان آمریکایی به خطر نیفتاده است.