استقبال از «پیک القاعده» در کابل؛ مارک فریکس از زندان طالبان آزاد می‌شود؟

یک مقام آمریکایی گفت امیدوار است در هفته‌های آینده خبر خوشی در مورد مارک فریکس شنیده شود

مقام آمریکایی به سی‌ا‌‌ن‌ان گفت تلاش‌ها برای آزادسازی مارک فریکس جریان دارد‌ـ عکس abc7chicago and Bakhtar news agency

شهر کابل روز شنبه ۴ تیر، میزبان مهمان ویژه‌ای بود که پس از ۱۵ سال از زندان گوانتانامو آزاد شد. طالبان برای پذیرایی از این مهمان، پارچه‌نوشته‌هایی بر دیوارهای شهر آویختند؛ روی یکی از بنرها نوشته شده است: «آزادی‌ات مبارک، اسدالله هارون! خوش آمدید. قربانی‌هایتان به درگاه الله متعال مقبول باد.»

این بنر در ورودی فرودگاه کابل و ده‌ها مورد دیگر با پیام‌های مشابه در جاده‌های مسیر فرودگاه و برخی مناطق دیگر شهر کابل نیز نصب شده‌اند.

اسدالله هارون، معروف به هارون‌الافغانی، ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه در حالی‌ که قرآنی در دست داشت و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، و چند عضو دیگر این گروه او را همراهی می‌کردند، از دوحه به کابل آمد و با استقبال گرم اعضای بلندپایه طالبان مواجه شد. مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، برای استقبال از اسدالله هارون، به فرودگاه کابل رفت.

مولوی متقی در جریان پذیرایی از این زندانی پیشین گوانتانامو، در صحبت با رسانه‌ها گفت امارت طالبان از دولت آمریکا توقع دارد که ذخایر ارزی مسدود‌شده افغانستان در بانک‌های غربی را نیز آزاد کند. ذبیح‌الله مجاهد که برای استقبال از اسدالله هارون به قطر رفته بود گفت آزادی او در نتیجه تلاش‌های سران امارت طالبان امکان‌پذیر شده است.

 

وزارت دفاع آمریکا روز جمعه تایید کرد که حکم آزادی اسدالله هارون از زندان گوانتانامو صادر شده است و دولت آمریکا دیگر دلیل موجه برای نگهداری او ندارد. سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی که نامی از او در گزارش ذکر نشده است، نوشت: «وزارت دفاع با حمایت سایر بخش‌های دولت ایالات متحده، او را به خارج از گوانتانامو منتقل و بازگشتش به افغانستان را تسهیل کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام آمریکایی، اسدالله هارون، با یک هواپیمای آمریکایی به دوحه منتقل شد و سپس با کمک دولت قطر، به کابل رفت. پس از آنکه اسدالله هارون روز جمعه به دفتر سیاسی طالبان در قطر تحویل داده شد، ذبیح‌الله مجاهد در توییتی نوشت که آزادی اسدالله هارون در نتیجه «تعامل مثبت با آمریکا» به دست آمده است. مجاهد جزئیات تعامل مثبت طالبان با آمریکا را بیان نکرد، اما گفت امارت طالبان برای آزادی تمامی افغان‌هایی که در هر نقطه از جهان زندانی‌اند تلاش می‌کند.

اسدالله هارون ۳۴ سال دارد و دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در اردوگاه مهاجران افغان در پاکستان معروف به «کمپ شمشتو» سپری کرد. او اصالتا اهل جلال‌آباد در شرق افغانستان است و مدتی در حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، رهبر شورشی افغان که سال ۲۰۱۶ به دولت وقت افغانستان پیوست، فعالیت می‌کرد. نیروهای دولت وقت افغانستان در سال ۲۰۰۷، اسدالله هارون را به اتهام عضویت در شبکه القاعده بازداشت و به نیروهای آمریکایی تحویل دادند. اسدالله هارون پس از مدتی که در زندان بگرام بود، به گوانتانامو منتقل شد و ۱۵ سال را در آن‌جا زندانی بود.

بر اساس اطلاعاتی که مقام‌های آمریکایی تاکنون در مورد پرونده اسدالله هارون منتشر کرده‌اند، او در جریان تحقیق و بازداشت، فقط به فعالیت‌هایش در حزب اسلامی به رهبری حکمتیار اعتراف کرده و هیچ‌یک از اتهام‌ها در زمینه همکاری با القاعده را نپذیرفته است. در حالی‌ که بر اساس گزارش ناظران شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، طالبان هنوز ارتباطشان با القاعده را حفظ کرده‌اند و اعضای این شبکه در داخل افغانستان حضور دارند، دولت آمریکا اسدالله هارون را به این گروه سپرد.

این مقام آمریکایی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت طالبان تضمین کرده‌اند که اسدالله هارون تهدیدی علیه آمریکا نخواهد بود. این مقام آمریکایی گفت: «ما [با طالبان] در مورد اینکه این فرد تهدیدی برای ایالات متحده نباشد صحبت کردیم. ما تضمین‌هایی دریافت کردیم.»

اسدالله هارون در حالی از زندان گوانتانامو آزاد شد که مارک فریکس، کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا که شبکه حقانی او را در ژوییه ۲۰۲۰ ربود، هنوز در زندان طالبان به سر می‌برد. طالبان در ماه نوامبر سال گذشته، ویدیویی از مارک فریکس منتشر کرد. فریکس در این ویدیو از رهبری طالبان می‌خواهد او را آزاد کند تا نزد خانواده‌اش بازگردد.

این مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت تلاش‌ها برای آزادسازی مارک فریکس همچنان در جریان است. او افزود: «امیدواریم در هفته‌های آینده، خبرهای خوبی برای بازگشت او [مارک فریکس] به خانه وجود داشته باشد.»

مارک فریکس زمانی که در کابل ربوده شد، در یک پروژه عمرانی مشغول کار بود. خانواده و دوستانش بارها از دولت آمریکا خواستند برای آزادی او اقدام کند، اما تلاش‌های مقام‌های آمریکایی در این مورد تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا پیش از این گفته بودند که در هر تماس و دیدار با نمایندگان طالبان، در مورد آزادی مارک فریکس صحبت می‌کنند. در دو سال گذشته، چندین بار گزارش شد که طالبان از دولت آمریکا خواسته‌اند در ازای آزادسازی مارک فریکس، حاجی بشیر نورزی، یک قاچاقچی بین‌المللی مواد مخدر را که در آمریکا محکوم به حبس شده است، از زندان آزاد کنند.

مشخص نیست که آزادی اسدالله هارون از گوانتانامو زمینه آزادی مارک فریکس را فراهم خواهد کرد یا فریکس که اتهامش مشخص نشده است، همچنان گروگان طالبان خواهد بود.