هارون‌الافغانی، «پیک القاعده» از زندان گوانتنامو آزاد شد

پنتاگون در مهر ماه سال گذشته، آزادی این زندانی مظنون به عضویت در القاعده را تایید کرده بود

اسدالله هارون گل معروف به هارون‌الافغانی، یکی از دو افغان باقی مانده در زندان گوانتانامو، روز جمعه سوم تیر، آزاد و به دفتر سیاسی طالبان در قطر تحویل داده شد. وزارت دفاع آمریکا مهرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که اسدالله هارون از عملکرد گذشته‌اش پشیمان است و تحقیقات ثابت کرده که او رهبر گروه شبه‌نظامی نبوده است و اتهام‌هایش نیز ثابت نشده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز جمعه در توییتی گفت اسدالله هارون «درنتیجه تلاش‌های مسئولان امارت اسلامی و تعامل مثبت با آمریکا از زندان گوانتانامو آزاد شد.»

در ویدیویی که از آزادی اسدالله هارون منتشر شده است دیده می‌شود که ذبیح‌الله مجاهد، سهیل شاهین، نعیم وردک و شماری دیگر از اعضای طالبان از او در دفتر سیاسی این گروه در قطر استقبال می‌کنند.

اسدالله هارون کیست؟

اسدالله هارون، شهروند پشتون‌تبار است که نیروهای دولت وقت افغانستان ژوئن ۲۰۰۷ در شهر جلال‌آباد او را بازداشت کردند و به نیروهای آمریکایی تحویل دادند. در آن زمان اسدالله هارون را ‌«تروریستی خطرناک» می‌دانستند و پنتاگون او را پیک القاعده نامید و گفت او خط ارتباطی میان القاعده و سایر سازمان‌های تروریستی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسدالله هارون پس از سپری کردن ۱۴ سال در زندان گوانتانامو، اکنون به طالبان سپرده شد. بر اساس گزارش ناظران شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که اوایل ژوئن منتشر شد، طالبان هنوز روابط خود را با القاعده حفظ کرده است. بی‌بی‌سی سال گذشته گزارش داد که خانواده اسدالله هارون در حومه شهر پیشاور پاکستان زندگی می‌کنند و ازنظر اقتصادی در وضعیت بدی به‌سر می‌برند. خانواده اسدالله از طالبان خواستند برای آزادی او دست به‌کار شوند و در جریان آزادسازی زندانیانشان از زندان‌های دولت پیشین افغانستان، آزادی اسدالله هارون را نیز از مقام‌های آمریکایی درخواست کنند.

هرچند حکم آزادی اسدالله هارون در مهرماه سال گذشته صادر شده بود، اما ذبیح‌الله مجاهد گفت آزادی او درنتیجه «تعامل مثبت با آمریکا» به دست آمده است.

مجاهد افزود یک شهروند دیگر افغانستان نیز در گوانتانامو زندانی است و طالبان تلاش می‌کند زمینه آزادی بقیه شهروندان افغانستان را که در کشورهای مختلف جهان زندانی‌اند نیز فراهم کند. مجاهد از دولت قطر برای زمینه‌سازی و ایجاد سهولت در آزادی اسدالله هارون، سپاسگزاری کرد.

شماری از اعضای طالبان که اکنون در سطح رهبری این گروه قرار دارند، در سال ۲۰۱۴ از زندان گوانتانامو آزاد شدند. ملا فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع، ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ، ملا عبدالحق وثیق، رئیس اداره استخبارات (اطلاعات)، مولوی محمد نبی عمری، استاندار خوست و ملا نورالله نوری، وزیر سرحدات و قبایل در حکومت طالبان، ازجمله زندانیان سابق گوانتانامو بودند که در سال ۲۰۱۴ با بوئی برگدال، نظامی آمریکایی که اسیر طالبان بود مبادله شدند.