بدون آزاد کردن مارک فریکس، طالبان به مشروعیت نخواهند رسید

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد نخستین قدم طالبان به‌سوی مشروعیت آزادی فریکس است

مارک فریکس، سرباز آمریکایی همچنان در اسارت طالبان است - abc7chicago

در دومین سالگرد به گروگان‌ گرفته شدن مارک فریکس، سرباز آمریکایی که در اسارت طالبان است، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد با وجود بی‌گناهی این کهنه‌سرباز نیروی دریایی و مهندس عمران، او هنوز اسیر طالبان است و این گروه حاضر نیست او را آزاد کند.

وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه، دهم بهمن، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در هر ملاقات با گروه طالبان، پرونده مارک فریکس حتما پیش کشیده شده است. ما روشن و واضح به طالبان گفته‌ایم مشروعیتی که شما به دنبال آن‌اید، تا زمانی که یک سرباز آمریکایی گروگان شما باشد، به‌هیچ‌وجه ممکن نخواهد بود.»

وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما بار دیگر این پیام را به طالبان می‌فرستیم؛ مارک فریکس را فورا و با امنیت کامل آزاد و گروگان‌گیری را تمام کنید.»

در همین حال روزنامه گاردین نیز نوشته است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یکشنبه در پیامی به مناسبت دومین سالگرد گروگان‌گیری مارک فریکس، درخواست آزادی بدون قید وشرط او را مطرح کرد. بایدن در این پیام، تهدید امنیت آمریکایی‌ها یا غیرنظامیان بی‌گناه را همواره غیرقابل‌قبول توصیف کرد و گروگان‌گیری را عملی ظالمانه و بزدلانه خواند. او افزود: «طالبان باید فورا مارک را آزاد کند؛ قبل از اینکه بتواند در مورد آرزوهای خود برای مشروعیت فکر کند. این قابل‌مذاکره نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین، شارلین کاکورا، خواهر مارک فریکس، از پیام رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد برادرش قدردانی کرده است. کاکورا می‌گوید: «آنچه ما واقعا می‌خواهیم این است که مارک را در خانه داشته باشیم. ما می‌دانیم که رئیس‌جمهوری گزینه‌هایی را برای تحقق این امر در دست اقدام دارد و امیدواریم که بازگشت مارک برای شخص او به اولویت تبدیل شود.»

افراد طالبان در اواخر ژانویه ۲۰۲۰، مارک فریکس، کهنه‌سرباز آمریکایی را که مهندس عمران بود و در یک پروژه توسعه‌ای در افغانستان کار می‌کرد، از کابل ربودند. به نظر می‌رسد این آدم‌ربایی را شبکه حقانی صورت داده باشد. طالبان از همان ابتدای ربودن مارک فریکس، تمایل خود را برای معاوضه این سرباز با یکی از چهره‌های نزدیک به طالبان که در آمریکا زندانی است، اعلام کرد. این گروه به مقام‌های آمریکایی گفت که حاضر است مارک فریکس را در ازای آزادی حاجی بشیر نورزی، قاچاقچی مشهور افغان که در آمریکا زندانی است، آزاد کند.

حاجی بشیر نورزی یکی از قاچاقچیان مشهور بین‌المللی است که به دلیل کمک به طالبان در سال ۲۰۰۵ در آمریکا بازداشت و به حبس ابد محکوم شد. دولت آمریکا هنوز برای آزاد کردن حاجی بشیر نورزی در ازای فریکس تمایلی نشان نداده است.

طالبان تهدید کرده‌ است در صورتی که بشیر نورزی آزاد نشود، مانع از تخلیه افغان‌های باقیمانده در افغانستان می‌شود. خانواده مارک فریکس نیز از بایدن خواسته‌اند به تقاضای طالبان پاسخ مثبت دهد و آن قاچاقچی را آزاد کند.

در آمریکا، آزادی یک محکوم به حبس ابد تنها به دستور رئیس‌جمهوری امکان‌پذیر است؛ اما این اقدام با سیاست‌های آمریکا مبنی بر تن ندادن به باج‌خواهی‌ها در تضاد است. بایدن نگران است که آزادی بشیر نورزی باعث شود انتقادها از او بیشتر شود و محبوبیتش که قبل از این هم به دلیل نحوه خروج نیروهایش از افغانستان، به طرز چشمگیری کاهش یافته بود، از این هم کمتر شود. البته آمریکا پیش از این هم به‌اندازه کافی به طالبان باج داده و در قبال آزادی بوی برگدال، سرباز آمریکایی، پنج فرمانده خطرناک طالبان را از گوانتانامو آزاد کرده است.