یک مقام دولت پیشین افغانستان، به دعوت طالبان به کابل بازگشت

طالبان می‌گویند در روزهای آینده شماری دیگر از فعالان سیاسی نیز به کابل بازمی‌گردند

هدایت امین ارسلا یک دوره نامزد ریاست‌جمهوری بود، اما ناکام ماند- WasiqAhmadullah@/ توییتر

هدایت امین ارسلا، وزیر دارایی سابق افغانستان، روز پنجشنبه، ۲ تیر، به دعوت کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان که طالبان ایجاد کرده‌اند، به کابل بازگشت.

احمدالله وثیق، سخنگوی این کمیسیون، با انتشار تصاویری از ورود امین ارسلا، در توییتی، نوشت که اعضای کمیسیون مذکور، با برخی از مقام‌های دولت‌های پیشین تماس گرفته‌اند و قرار است در روزهای آینده نیز برخی دیگر از آنان به افغانستان بازگردند. 

در تصاویر منتشرشده از ورود امین ارسلا به افغانستان، مقام‌های طالبان که به‌گرمی از او استقبال می‌کنند، هم دیده می‌شوند.

هدایت امین ارسلا، متولد سال ۱۳۲۰ در کابل است. او لیسانس اقتصاد و علوم سیاسی دارد و از دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا دکترای اقتصاد گرفته است. او ۱۸ سال کارمند بانک جهانی بود و در سال ۱۳۶۶، به صفوف مجاهدین پیوست و عضوی حزب محاذ ملی به رهبری پیر سید احمد گیلانی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارسلا در دوران حکومت موقت مجاهدین به رهبری برهان‌الدین ربانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱، برای مدتی وزیر دارایی و وزیر خارجه شد. پس از سقوط رژیم نخست طالبان و تشکیل دولت موقت، او مشاور حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان شد. ارسلا در سال ۱۳۸۸ خود را برای ریاست‌جمهوری نامزد کرد اما در انتخابات ناکام ماند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، در تلاش‌اند تا از طریق کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان، آنان را دوباره به افغانستان دعوت کنند. تاکنون ۱۰ تن از مقام‌های دولت‌های پیشین افغانستان به دعوت طالبان به کابل بازگشته‌اند؛ محمد صدیق چکری، وزیر حج و اوقاف، فاروق وردک، وزیر آموزش و پرورش، امان‌الله غالب، رئیس شرکت برق‌رسانی برشنا، دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، حسن مبارک عزیزی، معاون وزیر حمل‌و‌نقل و امیرزی سنگین، وزیر مخابرات و فناوری در دولت‌های پیشین افغانستان، از جمله افرادی‌اند که به دعوت طالبان دوباره به افغانستان آمده‌اند.

طالبان می‌گویند که در روزهای آینده شماری دیگر از شخصیت‌های افغانستانی مقیم خارج نیز به دعوت آنان به کابل بازمی‌گردند و تاکید می‌کنند که برای بازگشت تمام افغان‌ها به ویژه شخصیت‌های مقیم خارج همه شرایط لازم را فراهم کرده‌اند.