تشدید اعتراضات مردمی بغداد را با چالش رو به رو کرده است

تک تیر اندازان ویژه، از فراز ساختمان ها، به معترضان شلیک می کنند

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق  معتقد است که عراق با یک توطئه بزرگ روبه رو شده است. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی) .‏

در پی افزایش اعتراضات مردمی که از چند روز بدین سو ادامه دارد، دولت عراق با چالش های بی شماری رو به رو شده و مقامات دولتی در تلاش اند تا به منظور بیرون رفت از بحران رویارویی با مردم، دست به هر اقدامی که منجر به آرامش شود، بزنند. در همین راستا، منابع آگاه به اندیپندنت عربی اظهار داشتند که عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق که در عمق تهدید اعتراضات مردمی و فشار مرجعیت های مذهبی قرار گرفته است، از برهم صالح، رئیس جمهور عراق و محمد حلبوسی، رئیس پارلمان این کشور خواستار همکاری عاجل شده است.

عادل عبد المهدی از مقامات یاد شده خواسته است تا در برابر فشار های گسترده ای که از سوی نمایندگان مرجعیت عالی شیعه در نجف علیه دولت اعمال می شود، از نخست وزیر حمایت کنند. البته واکنش شدید دولت علیه معترضان و سرکوبی اعتراضات مردمی، باعث خشم مقامات مذهبی شده و آن ها را به اتخاذ موضعگیری تند علیه دولت بر انگیخته است.

منابع آگاه به اندیپندنت عربی گفتند که محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق، پاسخ مثبت به درخواست نخست وزیر داده و قرار است در ازای دریافت برخی منافع سیاسی، از عادل عبدالمهدی در برابر موج اعتراضات مردمی حمایت کند. اما صالح برهم، رئیس جمهور این کشور که از آینده ای اعتراضات مردمی نگران است تا کنون نتوانسته است پاسخ مشخصی به نخست وزیر ارائه دهد، زیرا در حال حاضر، ارزیابی سرنوشت تظاهرات کنونی کار دشواری است و هر گونه جهت گیری سیاسی می تواند پیامد های منفی داشته باشد.

البته پس از سرکوبی خشونت آمیز معترضان از سوی بغداد، آیت الله سیستانی، به اقدامات دولت واکنش شدید نشان داده و دولت را متهم به قتل شهروندانی کرده است که به منظور رهایی از دشواری های روزگار دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند.

کمیته تحقیق در مورد حوادث تظاهرات

در پاسخ به اظهارات مراجع مذهبی، نخست وزیر عراق تعهد نمود تا حوادث مرتبط به تظاهرات مردمی را مورد تحقیق و پیگرد قرار دهد. عادل عبد المهدی، خبر از تشکیل کمیسیون ویژه ای داد که متشکل از وزرا، مقامات امنیتی، نمایندگان مجلس، نمایندگان شورای عالی قضایی و کمیساریای عالی حقوق بشر است. این کمیسیون مسئولیت تحقیق و پیگیری تمام حوادث ثبت شده را به دوش داشته و گزارش نهایی خود را  به مراجع قضایی تحویل می دهد و تمام افراد و شخصیت های که طبق این پرونده، مجرم شناخته شوند، صرف نظر از موقعیت سیاسی و وابستگی حزبی و مذهبی؛ متحمل مجازات سنگین قضایی می شوند.

اما وعده های داده شده از سوی نخست وزیر در پیوند به بازداشت و محاسبه ای کسانی که به سرکوب معترضان پرداخته اند، قابل درک نیست، زیرا شخص نخست وزیر طبق قانون اساسی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح کشور شناخته می شود و او خود دستور به سرکوبی معترضان داده است. در جریان تظاهرات تا کنون بیش از 7 هزار نفر از شهروندان عراقی کشته و زخمی شده و شماری از سوی نیرو های امنیتی بازداشت شده اند، به این معنی که نخست وزیر بایستی محاسبه را از خود آغاز کند.

توطئه بزرگ

عادل عبد المهدی معتقد است که عراق در معرض توطئه بزرگی قرار گرفته و مقابله با این توطئه یک اقدام ضروری و اجتناب ناپذیر است حتی اگر منجر به خشونت و خونریزی شود. در همین حال، ریاض محمد، پژوهشگر عراقی مقیم در آمریکا می گوید، شمار کشته شدگان عراقی در جریان یک هفته از اعتراضات مردمی، برابر با تعداد افرادی است که در مدت چهار ماه از تظاهرات مردمی توسط رژیم عمر البشیر در سودان کشته شدند. همچنان شمار قربانیان اعتراضات مردمی عراق، 40 برابر قربانیان حوادثی است که در ظرف 8 ماه از اعتراضات مردمی الجزایر صورت گرفت و منجر به برکناری عبدالعزیز بوتفلیقه شد.

وی افزود: شمار قربانیان جنبش اعتراضی اخیر در عراق، بیش از تعداد تمام افرادی است که در جریان 9 ماه از اعتراضات ملت فلسطین در نوار غزه کشته شدند و این رقم چهار برابر بیشتر از شماری افرادی است که در طول یک سال تظاهرات مردمی در ایران جان باختند.

 اما بحث برانگیزترین روش کشتار در اعتراضات اخیر، تیر اندازی مستقیم به معترضان است. دولت عراق، صدها تن از نیرو های تک تیر انداز را در ساختمان ها که مشرف بر خیابان بزرگ های می باشد جابجا کرده و این سربازان، به شهروندانی که در اعتراضات مردمی شرکت دارند، شلیک می کنند. منابع پزشکی می گویند در اغلب موارد، قربانیان تظاهرات از ناحیه سر آسیب دیده اند، به این معنی که تک تیر اندازان به صورت بسیار دقیق، دست به کشتار مردم می زنند.

 شرکت امنیتی بلک واتر

قیس الخزعلی، رهبر جنبش عصائب اهل حق، که دارای 15 کرسی در مجلس و دو وزارتخانه در دولت عبدالمهدی است، گفت شواهد قوی وجود دارد مبنی بر این که آمریکا دست به اقداماتی می زند که هدف از آن ها شعله ور شدن بیشتر اختلافات و تنش ها در عراق است و نیرو های که در حال حاضر به سرکوبی معترضان می پردازند وابسته به شرکت امنیتی منحل شده ای "بلک واتر" آمریکا هستند،

خزعلی، که رابطه ای بسیار خوبی با دولت ایران داشته و از مرجعیت آیت الله خامنه ای پیروی می کند، گفت ما اطلاعات دقیقی در دست داریم که حوادث خونین کنونی در عراق پیش از پیش سازماندهی شده بوده و هدف از آن، بی ثبات کردن عراق است.

اما نجاح محمد، روزنامه نگار عراقی وفادار به ایران، گفت: تک تیز اندازانی که شهروندان شیعه مذهب را هدف حمله قرار می دهند، وابسته به گروه های سنی مذهب عراق هستند و در یک برنامه سازماندهی شده از شهر فلوجه به بغداد منتقل شده اند و ساکنان سنی مذهب پایتخت، از این تک تیر اندازان حمایت کرده و آن ها را در نقاط مختلف شهر جابجا کرده اند. واکنش تمسخر آمیز به این دیدگاه، باعث شد تا این روزنامه نگار اندکی بعد، سخنان خود را تغییر داده و خاطر نشان کند که تک تیز اندازن، افراد وابسته به داعش هستند و شماری از آن ها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. اما ژنرال جلیل الربیعی، فرمانده عملیات و مسئول امنیت در پایتخت عراق اظهار داشت که هیچ تک تیر اندازی از سوی نیرو های امنیتی دستگیر نشده است و همه ای آن ها پا به فرار نهادند.

نیروهای ویژه محافظت از نخست وزیر

در پیوند به این موضوع، مهند نعیم، یکی از فعالان حقوقی با انتقاد از اقدامات خشونت آمیز دولت، گفت تک تیر اندازانی که مردم را به گلوله می بندند، یک گروه نظامی سری وابسته به گارد امنیتی نخست وزیر هستند و آزاد ابراهیم، مسئول گروه محافظت از عادل عبد المهدی، مسئولیت این گروه را به صورت مستقیم در دست دارد.

برخی از معترضان ادعا دارند که تک تیر انداز ها، عناصر وابسته به شبه نظامیان شیعه وفادار به ایران مانند سرایای خراسان و عصائب اهل حق هستند. اما شمار دیگری عقیده دارند که تک تیر انداز های که معترضان را هدف حمله قرار می دهند، افسران نظامی متعلق به دستگاه های نظامی و امنیتی عراق هستند و دستورات خود را به صورت مستقیم از فرمانده کل نیروهای کشور، دریافت می کنند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia