جام جهانی ۲۰۲۶؛ به گستردگی یک قاره

بعد از رقابتی فشرده، فیفا شهرهای میزبان این مسابقات را معرفی کرد

خوش‌حالی شهروندان دوو شهر نیویورک و نیوجرسی از میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶-  REUTERS/Eduardo Munoz

اگر کشور کوچک قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ با کمبود هتل و امکانات پذیرایی روبه‌رو شد، دوره بعدی این رقابت‌ها که قرار است در سه کشور پهناور آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار شود، چنین مشکلی وجود نخواهد داشت. در عوض، این تماشاگران‌اند که برای جابه‌جایی به منظور تماشای مسابقات به دردسر می‌افتند.

جام جهانی ۲۰۲۶ اولین دوره این مسابقات با حضور ۴۸ تیم و همچنین نخستین دوره‌ای است که به میزبانی سه کشور برگزار می‌شود. فیفا روز پنجشنبه، طی مراسمی در نیویورک، شهرهای میزبان مسابقات را اعلام کرد. از مجموع ۸۰ بازی، ۶۰ بازی در آمریکا برگزار می‌شود و سهم کانادا و مکزیک هریک تنها ۱۰ بازی است. بازی‌های مرحله یک‌چهارم نهایی به بعد همه در آمریکا برگزار خواهند شد و ۱۱ ورزشگاه در آمریکا، سه ورزشگاه در مکزیک و دو ورزشگاه در کانادا میزبان این مسابقات‌اند.

شهرهای میزبان در سه محدوده شرقی، مرکزی و غربی تقسیم شده‌اند. شهرهای محدوده غربی عبارت‌اند از: ونکوور، سیاتل، سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس و گوادالاخارا. در محدوده مرکزی، کانزاس سیتی، دالاس، آتلانتا، هوستون، مونتری و مکزیکوسیتی میزبان‌اند و در محدوده شرقی، نیویورک/ نیوجرسی، بوستون، فیلادلفیا، میامی و تورنتو پذیرای تیم‌های شرکت‌کننده خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیفا هنوز شهرهای میزبان مرحله حذفی را اعلام نکرده است. ورزشگاه تاریخی «آزتک» در مکزیکوسیتی اولین ورزشگاهی است که در سه جام جهانی مختلف میزبان بوده است. همچنین ورزشگاه مولتی میلیاردی «سوفی» (SoFi)، میزبان تیم فوتبال آمریکایی لس‌آنجلس رمز، یکی از استادیوم‌های مدرنی است که این مسابقات در آن برگزار می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، ورزشگاه رز باول در پاسادنای لس‌آنجلس که میزبان فینال جام جهانی ۱۹۹۴ بود، در میان ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۶ جایی ندارد. همچنین واشنگتن، پایتخت آمریکا، که یکی از ۹ شهر میزبان جام جهانی ۱۹۹۴ بود، غایب بزرگ این جام‌جهانی است. پیشنهاد میزبانی مشترک واشنگتن، بالتیمور و مریلند یکی از شش پیشنهاد میزبانی بود که در کنار سینسیناتی، دنور، نشویل، اورلاندو و ادمونتون رد شد.

کالین اسمیت، مسئول مسابقات و رویدادهای فیفا، گفت: «رقابت بسیار فشرده بود. همه شهرها فوق‌العاده بودند. انتخاب خیلی خیلی دشواری بود. نمی‌توان تصور کرد که جام جهانی به آمریکا بیاید و پایتخت در میزبانی سهمی نداشته باشد.»

به گزارش گاردین، شهرها و ایالات آمریکا برای دستیابی به امتیاز میزبانی، تخفیف‌های مالیاتی متنوع و سرمایه‌گذاری‌های فردی و عمومی مختلفی را در نظر گرفته بودند. فرمانداران ایالت‌های جورجیا، فلوریدا و میزوری مالیات فروش بلیت‌های جام جهانی را حذف کردند و هر سه توانستند به میزبانی برسند.

بر اساس تحقیقات فدراسیون فوتبال آمریکا، میزبانی جام جهانی می‌تواند برای هر شهر درآمدی ۶۲۰ میلیون دلاری داشته باشد؛ هر چند برخی کارشناسان درباره سود اقتصادی میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی ابراز تردید می‌کنند.

بیشتر از فوتبال