سودای جمهوری اسلامی برای کاسبی از جام جهانی

مسئولان جزیره کیش: از سهمیه بلیت‌های جام‌جهانی پنج‌هزار بلیت را به کیش اختصاص دهید

مسئولان جمهوری اسلامی در آخرین اقدامشان تلاش کردند به‌جای درآمد از خارج مرزها، از ایرانیان علاقه‌مند به فوتبال درآمد کسب کنند.Christof STACHE / AFP

هر چه به آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ نزدیک‌تر می‌شویم، تلاش‌ها برای کسب درآمد دولت جمهوری اسلامی به بهانه میزبانی همسایه جنوبی ایران، قطر، بیشتر می‌شود.

به همین بهانه، ستادی به نام «ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر» در جزیره کیش را‌ه‌اندازی شده است. تا پیش از این، مسئولان جمهوری اسلامی ادعا می‌کردند که می‌توانند میزبان اردوی آماده‌سازی تیم‌هایی شوند که به جام‌جهانی راه یافتند. سعید محمد، نامزد ردصلاحیت‌شده انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری که در دولت ابراهیم رئیسی دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد شد، در این مورد مدعی شده بود که زمین‌های فوتبال کیش برای میزبانی از تیم‌های حاضر در جام جهانی قطر آماده‌اند. سعید محمد در حاشیه سفر هیئت قطری به ریاست وزیر حمل و نقل آن کشور به منطقه آزاد کیش، خبر از همکاری‌های دو جانبه ایران و قطر در رابطه با مسابقات جام‌جهانی داد و گفت: «استفاده از ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد کیش و قشم برای پذیرایی از مسافران و هواداران فوتبال در جام جهانی، همچنین برای تمرین تیم‌های حاضر در این رویداد ورزشی، از جمله موارد مورد بحث در این دیدار بود.»

در یکی از برنامه‌های صداوسیما در دفاع از میزبانی ایران از تیم‌های حاضر در جام‌جهانی، مدعی شد شهرهای زیادی در ایران آماده این اتفاق‌اند و از شیراز به‌عنوان یکی از آن شهرها نام برد. این در حالی بود که دو روز پیش از آن برنامه، بازی تیم‌های فجرسپاسی شیراز و آلومینیوم اراک به علت نبودن زمین چمن مناسب در شیراز، به شهر مشهد منتقل و در آن‌جا برگزار شده بود.

بعدتر ایران از هواداران جام‌جهانی در کشورهای مختلف دنیا دعوت کرد که هنگام برگزاری بازی‌های جام جهانی در این کشور اقامت کنند و برای دیدن بازی‌ها به قطر بروند. ایران در این راستا به توافق‌هایی با دولت قطر هم دست یافته بود تا بتواند مقدمات رفت و آمد بین دو کشور را در هنگام برگزاری مسابقات هموار کند.

زوئی استریمپل، روز یکشنبه، ۱۸ آوریل (۲۸ فروردین)، در روزنامه بریتانیایی تایمز، در واکنش به این صحبت‌ها، در مقاله‌ای نوشت که ایران برای هواداران بریتانیایی فوتبال جایی خطرناک است و در مورد سفر به این کشور برای شرکت در جام جهانی فوتبال در قطر، هشدار داد.

استریمپل با اشاره به «عمق و شدت ایدئولوژی موهن رهبران ایران»، یادآوری کرد که این ایدئولوژی «وعده مرگ و لعنت به آمریکا و اسرائیل می‌دهد». او گفت، ایران «مکانی به شدت خطرناک برای شهروندان بریتانیا» است، و به این اشاره کرد که نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند مشترک ایران و بریتانیا، پنج سال با اتهام‌های واهی در زندان بود. این ستون‌نویس به گشت ارشاد اشاره کرد که «زنان را به دلیل نپوشیدن حجاب در ملاء عام مجازات می‌کند، و این تنها یکی از اقدام‌های تهدیدآمیز آن» است. او در ضمن به ممنوع بودن نوشیدن الکل در ایران اشاره کرد و به این واقعیت که دو هفته پیش‌تر، به دلیل تلاش زنان برای ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقه فوتبال، با گاز فلفل به آنان حمله شده بود.

سفارت ایران در بریتانیا در جواب این مقاله درتوئیتر خود با توهین‌آمیز خواندن این مقاله نوشت: «ایران و جزایر آن در خلیج فارس برای همه ازجمله بریتانیایی ها و طرفداران جام جهانی از سراسر جهان امن است، تا از زیبایی های این سرزمین لذت ببرند.»

پس از واکنش‌های منفی در مورد حضور هواداران بین‌المللی فوتبال در ایران، مسئولان جمهوری اسلامی در آخرین اقدامشان تلاش کردند که به جای درآمد از خارج مرزها، از ایرانیان علاقه‌مند به فوتبال درآمد کسب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در کیش با طرح این پیشنهاد که یک‌سوم از ۱۵ هزار بلیت سهمیه ایران در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به کیش تعلق گیرد، گفت: «اگر سهم تماشاچیان ایران از جام جهانی قطر ۱۵ هزار بلیت باشد و حدود پنج‌هزار بلیت از این سهمیه را به کیش اختصاص دهند، ما از مسافر ریال می‌گیریم، بلیت بازی را خریداری می‌کنیم، ضمن این‌که اقامت مسافر هم با یک‌چهارم قیمت در کیش تمام می‌شود. اگر درصدی از سهمیه‌ بلیت‌ها به کیش داده شود و اقامت در این جزیره باشد، هزینه این سفر برای مسافر ایرانی حدودا ۷۵ درصد از قیمت تورهای جام جهانی که همین حالا به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان تبلیغ می‌شود، ارزان‌تر تمام خواهد شد.»

مسیح‌الله صفا همچنین در مورد اینکه جزیره کیش می‌تواند به‌جای شهروندان ایرانی با کارت اعتباری بلیت‌های مسابقات ایران را برای علاقه‌مندان به فوتبال خریداری کند، گفت: «برای خرید بلیت بازی‌ها به کارت‌های اعتباری بین‌المللی نیاز است و بدون این بلیت‌های تماشاچیان نمی‌توانند وارد دوحه شوند. از طرفی، به خاطر تحریم، ایرانی‌ها به این کارت‌های اعتباری دسترسی ندارند. اگر ۳۵ درصد از سهمیه بلیت بازی‌هایی که به ایران اختصاص داده شده به جزیره کیش داده شود ما در قالب این ستاد می‌توانیم بلیت‌ها را برای تماشاچی بخریم و محل اقامت تماشاچی و مسافر ایرانی را هم تامین کنیم. فقط لازم است مقامات دو کشور در این‌باره رایزنی کنند تا مشکلی برای ورود مسافر و تماشاچی ایرانی به دوحه، با توجه به مقرراتی که کشور قطر برای دوران جام جهانی حاکم کرده است، ایجاد نشود.»

این عضو ستاد هماهنگی و پیگیری مسائل جام جهانی درباره این‌که درصورت موافقت با تخصیص درصدی از بلیت بازی‌های جام جهانی قطر به کیش چه ضمانتی برای اجرای درست این موضوع وجود دارد؟ گفت: «بخش خصوصی این جزیره قدرت و توانایی انجام این کار را دارد و تعهد هم می‌دهد درصورتی که دولت زیرساخت را فراهم کند، پروازها از کیش منظم برقرار شود و پنج‌هزار بلیت بازی هم اختصاص داده شود، جریان را مدیریت کنیم. البته که باید نظارت قوه قضاییه در آن دوران بیشتر شود و با تخلفات هم برخورد جدی صورت گیرد.»