هند خواستار ایجاد دولت فراگیر با مشارکت واقعی زنان در افغانستان شد

«شکل‌گیری دولت فراگیر واقعی در افغانستان، به ثبات منطقه کمک می‌کند»

رفتار تبعیض‌آمیز در برابر زنان افغانستان، بر تحصیل دختران افغان نیز تاثیرات نامطلوب داشته است-AHMAD SAHEL ARMAN / AFP

تی‌ اس تیرامورتی، نماینده دائمی هند در سازمان ملل، روز چهارشنبه ۲۵ خرداد، در بحث آزاد شورای امنیت سازمان ملل متحد که در باره صلح برگزار شده بود، وضعیت زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را نگران‌کننده خواند و خواستار یک ایجاد دولت فراگیر با مشارکت واقعی زنان در این کشور شد.

آقای تیرامورتی گفت دولت هند خواستار یک دولت فراگیر واقعی، انتخابی با مشارکت زنان در افغانستان است، چون ساختارهای اجتماعی و سیاسی تبعیض‌آمیز، باعث شده است خشونت علیه زنان در این کشور، هدفمند، ریشه‌ای و عمیق باشد و آن‌ها را به اهداف آسانی در منازعه‌های مسلحانه تبدیل کرده که این وضعیت برای هند نگران‌کننده است.

او همچنین افزود رفتار تبعیض‌آمیز علیه زنان در جامعه افغانستان بر تحصیل دختران افغان نیز تاثیرهای نامطلوب داشته است و برای برون‌رفت از وضعیت موجود، فراهم ساختن یک محیط مساعد برای مشارکت زنان در فرایندهای سیاسی و صلح در این کشور ضروری است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده هند در سازمان ملل، همچنین تاثیر حکومت فراگیر واقعی، انتخابی با مشارکت زنان در افغانستان را بر ثبات کشورهای منطقه مهم خواند و تاکید کرد که تروریسم و افراط‌‌گرایی خشونت‌آمیز بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر و تهدیدی مداوم برای صلح و امنیت جهانی است و شورای امنیت باید در این زمینه توجه داشته باشد.

هند در حالی یک بار دیگر بر ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد و زندگی زنان افغان تحت حاکمیت طالبان را نگران‌کننده خواند که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، هیچ کشوری از وضعیت موجود در این کشور به‌ویژه رفتارهای طالبان در برابر زنان افغان رضایت نشان نداده‌ است.

بسیاری از دولت‌های جهان بارها از طالبان خواسته‌اند تا یک دولت فراگیر با مشارکت تمام ملیت‌های افغان به‌ویژه مشارکت سیاسی زنان تشکیل دهند، اما طالبان تاکنون به هیچ یک از این خواسته‌ها و نگرانی‌ها توجه نکرده است و بر تدوام حکومت تک‌گروهی خود و وضع محدودیت‌های بیشتر علیه زنان افغان تاکید دارند.

در همین حال، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تازه‌ترین سخنانش که روز چهارشنبه در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه شد گفت زنان افغانستان با ستمی نهادینه‌شده مواجه‌اند و با آنچه از آن هراس داشتند، روبه‌رو شده‌اند.