تاجیکستان خواستار تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان شد

«یک دولت فراگیر باید به تمام حقوق و آرای شهروندان افغانستان احترام بگذارد و در دایره معیارهای پذیرفته شده توسط جامه جهانی عمل کند»

روز چهارشنبه ۱۷ شهریور، رئیس جمهوری تاجیکستان نسبت به تحولات هفته‌های اخیر در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از جامعه جهانی خواست وارد عمل شود.

امام‌علی رحمان در یک سخنرانی، ناامنی‌های موجود در افغانستان را نتیجه دخالت‌های کشورهای خارجی در منطقه و جهان دانست، و گفت «فعالیت دایره‌های منتفع در منطقه و جهان در افغانستان، از دهه‌ها قبل تاکنون وجود داشته است.»

پاکستان از جمله کشورهایی است که همواره  از سوی رهبران دولت‌های پیشین و چهره‌های سیاسی افغانستان، متهم به حمایت مستقیم از طالبان و شعله‌ور نگه داشتن جنگ در افغانستان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته نیز شبکه خبری فاکس به نقل از یک منبع آگاه در ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا -سنتکام- گفت که ارتش پاکستان، از جمله با ۲۷ هلیکوپتر پر از نیروهای ویژه و پهپادهای پاکستانی، در حمله به پنجشیر به طالبان کمک می‌کند.

آقای رحمان موضع تاجیکستان را برقراری هر چه سریع‌تر صلح و آرامش در افغانستان دانست و گفت، «ما خواهان ایجاد صلح در این کشور دوست، همسایه، هم‌زبان و هم‌فرهنگ خود هستیم.»

رئیس جمهوری تاجیکستان تشکیل یک دولت فراگیر را که منافع تمام اقوام و ملت‌های ساکن افغانستان را در نظر داشته باشد، راهکار مناسبی برای حل اختلافات دانست.

روز گذشته و در پی اعلان کابینه توسط طالبان، جبهه مقاومت ملی افغانستان، با صدور بیانیه‌ای آن را «غیرقانونی و نماد بارز دشمنی این گروه با مردم افغانستان»‌ توصیف کرد و خواهان برقرای یک «حکومت انتقالی مردم‌سالار و قانونی» در افغانستان شد.

آقای رحمان به نقش کلیدی سازمان ملل نیز در این باره اشاره کرد و گفت «یک دولت فراگیر باید به تمام حقوق و آرای شهروندان افغانستان احترام بگذارد و در دایره معیارهای پذیرفته شده توسط جامه جهانی عمل کند.»

آقای رحمان همچنین از سکوت نهادهای بین‌المللی حقوق بشری در مورد آنچه بر سر مردم افغانستان آمده است، انتقاد کرد.

بیشتر از جهان