دوره تازه بازداشت فعالان رسانه‌های محافظه‌کار در ایران

سپاه پاسداران گردانندگان چند کانال خبری محافظه‌کاران را بازداشت کرد

علی قلهکی از مشهورترین فعال رسانه‌ای محافظه‌کار بازداشت شده است.ـ انصاف‌نیوز

گزارش‌ها حکایت از بازداشت گردانندگان چند کانال تلگرامی محافظه‌کاران توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران حکایت دارد.

برخی منابع نزدیک به سپاه پاسداران خبر داده‌اند گردانندگان تعدادی از کانال‌های تلگرامی هم‌چون «اخبار نیمه محرمانه»، «سرائر ۱۲» و «سایه‌نویس» بازداشت شده‌اند.

علی قلهکی، روزنامه‌نگار اصول‌گرا از جمله گردانندگان بازداشت شده این کانال‌های تلگرامی معرفی شده است.

کانال‌های نزدیک به سپاه پاسداران از بازداشت شدگان و کانال‌های آنها با عنوان «جعبه سیاه تلگرام» نام برده‌اند.

این منابع «تشویش اذهان عمومی» و «انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده» با هدف «ایجاد اختلاف میان مسئولین کشور» را از مهمترین اتهامات افراد بازداشت شده اعلام کرده‌اند.

مالک شریعتی یک نماینده مجلس هم خبر‌ها در این زمینه را تائید و از سپاه پاسداران به خاطر این بازداشت‌ها تشکر کرده است.

شریعتی در توییتر خود نوشته است امید دارد که «بزودی گزارش اسامی افراد عامل و خصوصا آمر این حلقه خطرناک برای مردم شفاف و برای دیگران مایه عبرت شود».

او نوشت این افراد و «عناصر حامی‌شان در مراکز مهم دارای دسترسی به اطلاعات حساس {بودند} و میکروب اختلاف در کشور را بویژه میان مسئولان پخش می‌کردند».

مالک شریعتی نیاسر عضو پیشین «جمعیت رهپویان» است. گروهی که علی زاکانی و محمد دهقان دو عضو بسیج دانشجویی از اعضای آن به شمار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی منابع در شبکه‌های اجتماعی هم گفته‌اند علت بازداشت این افراد انتشار خبر درگیری لفظی سعید جلیلی و علی لاریجانی در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

پیش‌تر برخی کانال‌های تلگرامی خبر داده بودند جلیلی در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار خروج ایران از ان.‌پی.‌تی بود که صادق و علی لاریجانی با آن مخالفت کردند و تنش لفظی بین آنها رخ داد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام هم خبر تنش لفظی را تکذیب و اعلام کرد در این جلسه گفت‌وگویی بین اعضا در این خصوص صورت نگرفته است.

علی قلهکی از جمله فعالان رسانه‌های محافظه‌کاری است که سابقه همکاری با «ستاد اجرایی فرمان امام»، سازمان «سراج» و تشکیلات نزدیک به مهرداد بذرپاش را در پرونده خود دارد.

قلهکی سال‌هاست به واسطه روابط نزدیکی که با نهاد‌های قدرت و سیاست در جمهوری اسلامی دارد، به برخی اخبار خاص دسترسی دارد و طی این سال‌ها هم بارها اقدام به انتشار آنها کرده بود.

کانال‌هایی که گفته می‌شود قلهکی مسئولیت اداره آنها را برعهده دارد، در جریان رسوایی سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه نقش فعالی داشته‌اند.

سایت «رجا‌نیوز» نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی، اردیبهشت ماه امسال با انتشار یادداشتی از عملکرد این کانال‌ها انتقاد و نوشته بود آنها تقابل دولت و مجلس را دنبال می‌کنند.

بازداشت قلهکی و تعداد دیگری از گردانندگان کانال‌‌های تلگرامی محافظه‌کار، نخست دور بازداشت فعالان رسانه‌های محافظه‌کار پس از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی و یک‌دست شدن حاکمیت در ساختار دیوانی جمهوری اسلامی است.

سابقه بازداشت فله‌‌ای فعالان رسانه‌های محافظه‌کار به دولت دوم محمود احمدی‌نژاد باز می‌‌گردد، درست زمانی که احمدی‌نژاد با علی خامنه‌ای و برادران لاریجانی به اختلاف خورد و از طریق سایت‌ها و وبلاگ‌ها به افشاگری و حمله علیه آنها پرداخت.

اوج این بازداشت و برخورد‌ها مربوط به دو سال پایانی دولت احمدی‌نژاد بود که ده‌ها فعال رسانه‌های محافظه‌کار حامی احمدی‌نژاد یا منتقد برادران لاریجانی بازداشت و محاکمه شدند.

در آن زمان ده‌ها سایت و وبلاگ محافظه‌کار هم مسدود و با مدیران آنها برخورد شد.

دور جدید بازداشت فعالان رسانه‌ای محافظه‌کار و برخورد با رسانه‌های آنها با یک‌دست شدن حاکمیت و تشدید و تعمیق اختلاف‌های درون‌گروهی محافظه‌کاران بر سر اداره کشور آغاز شده است و تداوم این وضعیت، می‌تواند مقدمه بازداشت‌های دیگر در آینده از درون این طیف سیاسی باشد.