مردم به لیست رهبری رای ندادند، تلگرام را فیلتر کردیم

روایت جدید از مسدود شدن محبوب‌ترین پیام‌رسان ایران

روح‌الله مومن‌نسب، دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی - عکس از شبکه‌های اجتماعی

روح‌الله مومن‌نسب، دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی، گفته است که دلیل فیلترینگ تلگرام آن بوده که مردم به لیست مطلوب علی خامنه‌ای در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۴ رای ندادند.

مومن‌نسب درباره دلیل فیلتر شدن تلگرام گفته است که این پیام‌رسان در حال مدیریت افکار عمومی در ایران بود و برای نمونه سبب شد تا مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی - در سال ۹۴- به رهبر جمهوری اسلامی پشت کنند: «حضور مردم ایران در تلگرام بهترین فرصت برای انگلیسی‌ها بود تا بر انتخابات تاثیر بگذارند. شبکه بی‌بی‌سی همیشه مردم را به تحریم انتخابات دعوت می‌کرد، اما چهار سال پیش استثنائا آمد گفت شرکت کنید، اما به فلان لیست رأی بدهید. بعد از این رهبر انقلاب در سخنان از مردم خواست که به لیستی که انگلیس از آن حمایت کرده رأی ندهید. اما وقتی نتیجه انتخابات اعلام شد، روشن شد که تعداد بیشتری به آن لیست (انگلیسی) رأی داده‌اند. بعد از آن رهبر انقلاب گفت که مردم بدانند که دشمن از طریق فضای مجازی، مهندسی افکار عمومی می‌کنند. بنابراین ایران باید سامانه‌های خاص خود را در فضای مجازی داشته باشد و چاره‌ای نیست که مدیریت افکار عمومی کشور را از کنترل آمریکا خارج کنیم».

مومن‌نسب این سخنان را در میزگردی در شبکه المیادین اعلام کرده است. در این میزگرد، رضا تقی‌پور، وزیر اسبق ارتباطات ایران نیز حضور داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای در روز ۲۸ بهمن سال ۱۳۹۴ در یک سخنرانی از مردم خواست تا به لیستی که از سوی بی‌بی‌سی حمایت می‌شود رای ندهند. منظور رهبر جمهوری اسلامی، رای ندادن به لیست اصلاح‌طلبان (لیست امید) بود: « رادیوی انگلیسی دارد به مردم تهران دستورالعمل می‌دهد به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید! معنای این چیست؟ این که ما عرض می‌کنیم در انتخابات، مردم با بصیرت، با آگاهی، با دانایی وارد بشوند، به‌خاطر این است؛ بدانند دشمن چه می‌خواهد؛ وقتی شما دانستی دشمن چه می‌خواهد، عکس او عمل می‌کنی.»

چند روز پس از این سخنان، انتخابات برگزار شد و عموم شرکت‌کنندگان بر خلاف نظر رهبر ایران در انتخابات خبرگان رهبری و شورای اسلامی، به لیست امید رای دادند.

علی خامنه‌ای نارضایتی خود از این موضوع را پنهان نکرد و در روزهای پایانی اسفند در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به رای‌ نیاوردان محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی چنین واکنش نشان داد: « برخی بزرگان هم هستند که رای آوردن و یا رای نیاوردن، هیچ خللی در شخصیت آن‌ها ایجاد نمی‌کند و آقایان یزدی و مصباح از جمله این افراد هستند که حضور آنان در خبرگان باعث افزایش وزانت این مجلس می‌شود و نبود آن‌ها نیز برای مجلس خبرگان خسارت است.»

پیش‌تر گفته می‌شد که اعتراضات مردم ایران در دی‌ماه ۱۳۹۶، دلیل اصلی فیلتر دائم تلگرام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بوده است. روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، پیام‌رسان تلگرام در ایران به صورت دائم مسدود شد. قبل از فیلتر دائم تلگرام، این پیام‌رسان در مقاطعی دیگر نیز به صورت موقت مسدود و یا محدود شده بود. طولانی‌ترین دوره فیلترینگ موقت تلگرام پس از شروع اعتراضات دی‌ماه ۱۳۹۶ که حدود ۱۰ روز طول کشید.

حکم فیلترینگ دائم تلگرام از سوی بیژن قاسم‌زاده، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه صادر شد. قاسم‌زاده از مهرماه امسال به دلیل مشارکت گسترده در فساد اقتصادی در بازداشت قرار دارد. او به همراه اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر صادق آملی لاریجانی در قوه قضاییه، متهم‌اند که در پرونده‌های زمین‌خواری و مفاسد اقتصادی مدیران ارشد جمهوری اسلامی نقش داشته‌اند.  

مومن‌نسب در این برنامه گفته است که الان و با وجود فیلتر بودن تلگرام، حدود ۲۵ درصد از مردم ایران در این پیام‌رسان فعال هستند.

تلگرام تا قبل از مسدود‌شدن در سال گذشته، حدود ۴۵ میلیون کاربر ایرانی داشت.

روح‌الله مومن نسب در پست‌های‌ معاون فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج، معاون مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و ‌معاون کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور مشغول به‌کار بوده است. او یکی از طرفداران و مبلغین اینترنت ملی و فیلتر همه اپلیکیشن‌های اجتماعی در ایران است.

او در بخش معرفی خود در وبسایت شخصی‌اش، اینترنت را «شجره خبیثه»‌ای دانسته که آگاهی‌اش از ماهیت «کثیف» آن سبب شده تا به دنبال «شجره طیبه اینترنت پاک ایرانی» برود: «شجره خبیثه بودن اینترنت کثیف آمریکایی که برایم روشن شد، تیغ بر دمل چرکینش کشیدم و برای درمانش به دنبال شجره طیبۀ اینترنت پاک ایرانی، نسخه‌ای از فرمان‌های امام پیچیدم که شهره شد به نام انقلاب اسلامی در فضای مجازی»

او در توصیف خودش گفته است که در پیشوای ورامین و در مسکن مهر زندگی می‌کند و در خانه‌اش فقط یک تلویزیون ال‌سی‌دی ۳۲ اینچی دارد تا با آن چهره علی خامنه‌ای را ببیند: «با خانواده کوچکم در شهر پیشوا که "اساساً مرکز شهادت است" و این روزها ارزان‌ترین جای ایران شده است، خانه ای از مسکن مهر دارم که آن هم به نام خودم نیست! و در این مهرخانه، یک‌اِل‌سی‌دی ۳۲ اینچی خودنمایی می‌کند که به عشق سیاحت سیمای ماه، برای خریدش به مستضعفان بدهکار شده‌ام.»

مومن‌نسب، که نقش مهمی در ایجاد کارزار برای توسعه فیلترینگ در ایران دارد، پس از فیلتر شدن تلگرام و در دفاع از آن در اظهارنظری جنجالی گفته بود که دختر نوجوانی برای داشتن 2 گیگابایت اینترنت از فردی باردار شده است.

او سال‌ها قبل مشابه همین روایت را درباره پیام‌رسان وایبر هم گفته بود.

بیشتر از