پلیس «فتا» فعالان اینستاگرامی را تهدید کرد

رئیس پلیس «فتا» مدعی‌ست که «باندهای تبهکار خارج از ایران» در صدد مبتذل کردن جامعه هستند

به گفته رئیس پلیس «فتا»ی نیروی انتظامی، اولویت اصلی پلیس فتا در برخورد با «هنجارشکنان داخلی که به صورت عمدی و غیر عمدی در دام این افراد» قرار گرفته‌اند، «امر به معروف و ارشاد» است - عکس از وبسایت رسمی پلیس فتا

با شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و ناگزیری زیستن در قرنطینه برای بسیاری از شهروندان، اقبال مردم به شبکه‌های مجازی هم بیشتر شده است. بی‌شک مهم‌ترین و پرطرفدارترین شبکه مجازی در ایران «اینستاگرام» است که هم‌چنان در ایران فیلتر نیست و هر روز هم بر تعداد کاربران این شبکه اجتماعی در ایران افزوده می‌شود. 

دسترسی «بی‌فیلتر» به این شبکه محبوب اجتماعی، مدت‌هاست که مورد انتقاد بسیاری از نیروهای پرنفوذ سیاسی در کشور است و در تمام این سال‌ها، بسیاری از فعالان در این شبکه اجتماعی به دلایل و بهانه‌های گوناگون به چنگ نیروهای پلیس و یا امنیتی جمهوری اسلامی ایران افتاده‌اند و حتی در مواردی ناچار به اعترافات اجباری نیز شده‌اند.  

امروز شنبه ۱۳ اردی‌بهشت ماه، وحید مجید ،رئیس پلیس «فتا»ی نیروی انتظامی، با اشاره به این که «در روزگار خودقرنطینگی شهروندان شاهد اقبال بیشتر به فضای مجازی هستیم»، گفت: «باندهای تبهکاری و مجرمانه در خارج از کشور نیز با اجیر کردن افرادی شناخته شده در فضای مجازی سعی در گسترش فرهنگ ابتذال دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس پلیس فتا درباره شکل و شیوه فعالیت این «باندهای تبهکار» گفته است که آنها با «بهره‌برداری اقتصادی با دایر کردن سایت‌های غیراخلاقی»، اقدام به «گسترش ابتذال» در جامعه می‌کنند و «پلیس فتا و سایر نهادهای امنیتی»، ضمن «رصد دقیق رفتار مجرمانه این گروه‌ها و اشخاص»، برابر قانون با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

رئیس پلیس فتا ناجا تاکید کرد: «با توجه به ایجاد بستر وقوع رفتارهای مجرمانه و هنجارشکنی‌ها که عمدتاً منشأ آن در خارج از کشور است، پلیس اینترپل در راستای استرداد مجرمان و مسدودسازی صفحات مجرمانه این افراد اقدامات لازم را انجام (می‌دهد) و در حال پیگیری است.»

بنا به گفته‌های این مقام انتظامی، گویا این «باندهای تبهکار» عمدتا در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و با سوءاستفاده از نام و اعتبار «چهره‌های شناخته شده و فعال در حوزه سایبر داخل کشور»، در پیشبرد «مقاصد شوم و مجرمانه» خود اقدام می‌کنند.

رئیس پلیس فتا به کلیه «فعالان حوزه سایبر و دارندگان صفحات پربیننده در داخل کشور» هشدار داد: «توجه داشته باشید که به هیچ عنوان بستر وقوع اقدامات مجرمانه را به صورت خواسته یا ناخواسته فراهم نکنید و پایبندی به قوانین و هنجارهای پذیرفته شده و مقبول هموطنان به اخلاقیات را رعایت کنید. در غیر این صورت، به منظور حفظ شأن و کرامت خانواده‌های ایرانی، افرادی که قوانین را رعایت نکنند، با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.»

به گفته رئیس پلیس «فتا»ی نیروی انتظامی، اولویت اصلی پلیس فتا در برخورد با «هنجارشکنان داخلی که به صورت عمدی و غیر عمدی در دام این افراد» قرار گرفته‌اند، «امر به معروف و ارشاد» است.

این مقام مسئول همچنین گفت: «در این رابطه تعدادی از چهره‌های شناخته شده و فعال در عرصه سایبری مورد ارشاد و راهنمایی قرار گرفته‌اند.»

به گفته وحید مجید، نیروی انتظامی در زمینه برخورد با فعالان فضای مجازی، «همکاری و تعامل مناسب» با دستگاه قضایی دارد و  در صورت رؤیت «موارد مجرمانه و یا ارتکاب مجدد جرم» توسط افراد، برابر «ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی» با این افراد که «سلامت اخلاقی و روانی» جامعه را تهدید می‌کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد که تلاش‌های زیادی از سوی برخی نیروهای نظام در حال انجام است تا شبکه اینستاگرام نیز مانند تلگرام در ایران مسدود شود.

هفته گذشته، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه و بیش از ۴۰۰ نفر از استادان، طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه از ۶۵ شهر کشور، طی نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار محاکمه عاملان «ولنگاری فاجعه‌بار فضای مجازی» کشور شدند.

آنها در نامه خود به رئیس قوه قضاییه، خواستار محاکمه وزیر ارتباطات و هم‌چنین رئیس شورای عالی فضای مجازی به عنوان «متهمان ردیف اول ولنگاری فضای مجازی» شده بودند. 

بیشتر از