تختی که ملکه روی آن تاج‌گذاری کرد

سی‌وهشت مراسم تاج‌گذاری سلطنتی پادشاهان در وست‌مینستر ابی انجام شده است

هم‌زمان با آغاز جشن پلاتینیوم، شصت‌و‌نهمین سالگرد تاج‌گذاری ملکه نیز جشن گرفته شد.

تخت تاج‌گذاری ملکه در کلیسای سنت جورج یکی از گرانبهاترین و مشهورترین مبلمان در جهان به شمار می‌رود که بیش از ۷۰۰ سال است در کلیسای وست‌مینستر و مقابل محراب عالی قرار دارد.

این تخت به دستور شاه ادوارد اول ساخته شد تا سنگ اسکون یا همان سنگ سرنوشت را که در سال ۱۲۹۶ از اسکاتلند آورد، در ساخت تخت تاج‌گذاری به کار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ابتدا تخت به این شکل ساخته شد که سنگ اسکون را زیر نشیمنگاه یک صندلی از جنس چوب بلوط قرار دادند و والتر دورام (Walter of Durham)، نقاش و هنرمند قرن سیزدهم، نقش‌هایی از پرندگان، شاخ‌ و‌ برگ گیاهان و حیوانات بر زمینه طلایی پشتی آن کشید. همچنین نقش یک پادشاه، شاید شاه ادوارد معترف (Edward the Confessor) یا شاه ادوارد اول که پاهایش را روی یک شیر‌ نر گذاشته بود، در قسمت پشت صندلی نقاشی شد.

اوایل قرن شانزدهم میلادی، چهار مجسمه طلایی از شیرهای نر در امتداد هر پایه صندلی جایگزین شیرهای اصلی شدند. سنگ اسکون ابتدا کاملا زیر صندلی محصور بود اما در طول قرن‌ها کم‌کم تزئینات چوبی جلوی صندلی کمتر شد.

از سال ۱۲۹۶ تاکنون، ۳۸ مراسم تاج‌گذاری سلطنتی پادشاهان در وست‌مینستر ابی، و در مجموع ۲۶ تاج‌گذاری، از جمله تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم، روی این تخت انجام شده است.

ویلیام و ماری (ویلیام سوم و ماری دوم) در یک مراسم مشترک تاج‌گذاری کردند؛ ادوارد پنجم و ادوارد هشتم از سلطنت کناره‌گیری کردند و بنابراین هرگز تاج‎‌گذاری نکردند؛ ۱۴ ملکه نیز همسرانشان مراسم تاج‌گذاری جداگانه داشتند.

تخت تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم که از سال ۱۳۰۸ برای تاج‌گذاری استفاده شده است و زمانی قدیمی‌ترین مبلمان در انگلستان محسوب می‌شد، هنوز هم برای همان کاری استفاده می‌شود که از ابتدا برای آن ساخته شده بود.

بیشتر از زندگی