ملکه الیزابت دوم، ۲۵ هزار روز بر تخت سلطنت تکیه زده است

در تاریخ پادشاهی بریتانیا این مساله بی‌سابقه است

وقتی که پنج سال قبل ملکه عنوان زمام‌دار طولانی‌ترین دوران سلطنت بریتانیا را از آن خود کرد، اظهار داشت:«این رکورد آن چیزی نیست که آرزویش را تا کنون داشته‌ام.» - Tolga Akmen / AFP / POOL

ملکه الیزابت دوم با پشت سر گذاشتن ۲۵هزار روز در سلطنت، به نقطه عطف بی‌سابقه‌ای در پادشاهی بریتانیا دست می‌یابد.

روز ششم فوریه ۱۹۵۲ شاهدخت الیزابت ۲۵ ساله به دنبال مرگ ناگهانی پدرش شاه جورج ششم، به عنوان ملکه انتخاب شد.

در سال ۲۰۱۵ این ملکه مقام طولانی‌ترین زمام‌داری سلطنت در بریتانیا در تاریخ را به دست آورد و توانست از رکورد جد بزرگش ملکه ویکتوریا که ۶۳ سال و ۲۱۶ روز بر تخت سلطنت نشسته بود، پیشی بگیرد.

ملکه ویکتوریا به عنوان رهبر سلطنتی، ۲۳هزار و۲۲۶ روز و ۱۶ ساعت و ۳۰ دقیقه، زمام‌دار قدرت در بریتانیا بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملکه الیزابت دوم در روز شنبه، ۱۸ ژوئیه،  در مجموع ۲۵هزار روز را بر مسند پادشاهی سپری کرده است.

ملکه این روز را در کاخ ویندزور خواهد گذراند، مکانی که او، دوک ادینبورگ و سایر«خدمه همراه ملکه»، دوران قرنطینه را در آن سپری کرده‌اند.

سخنگوی کاخ باکینگهام گفت که این ملکه ۹۴ ساله این روز را «خصوصی» سپری خواهد کرد. 

وقتی که پنج سال قبل ملکه عنوان زمام‌دار طولانی‌ترین دوران سلطنت بریتانیا را از آن خود کرد، اظهار داشت:«این رکورد آن چیزی نیست که آرزویش را تا کنون داشته‌ام.»

او گفت:«عمر طولانی به ناچار از نقاط عطف بسیاری خواهد گذشت و عمر من هم از قاعده مستثنی نیست.»

این نقطه مهم ۲۵ هزار روزه برای ملکه، یک روز بعد از اعطای نشان شوالیه به سر تام مور در تاریخ جمعه ۱۷ ژوئیه در کاخ ویندزور، از راه خواهد می‌رسد.

اهدای نشان شوالیه به کاپیتان سر تام، برای اولین بار در محوطه خارجی انجام گرفت و طبق برنامه‌ریزی، در محوطه حیاط کاخ انجام شد.

ملکه و دوک ادینبورگ هر دو به ترتیب تولدهای خود رادر تاریخ ۲۴ آوریل و ۱۰‌ ژوئن در کاخ ویندزور جشن گرفتند و به آن ترتیب شاهزاده فیلیپ ۹۹ ساله شد.

با برگزاری جشن «یاقوت کبود» در سال ۲۰۱۷ که ۶۵مین سال بر تخت نشستن ملکه را خاطرنشان کرد، این ملکه حالا دو سال با جشن «طلای سفید» خود در سال ۲۰۲۲ فاصله دارد که نشانگر هفت دهه سلطنت او خواهد بود.

جشن الماس ملکه الیزابت دوم در سال ۲۰۱۲ که ۶۰مین سالگرد در اختیار گرفتن تخت سلطنت توسط او بود، با سرازیر شدن یک ناوگروه متشکل از صدها کشتی در رود تیمز برگزار شد.

طبق گزارش‌های رکوردهای جهانی گینس، این رژه رکورد بزرگترین رژه‌های اجرا شده با قایق را شکست.

ملکه در طول همه‌گیری ویروس کرونا دو سخنرانی نادر تلویزیونی ایراد کرد، که هدف اولین سخنرانی وی تامین اطمینان خاطر برای ملت دردل بحران بود.

او اظهار داشت:«ما باید مایه دلداری باشیم، زیرا هنوز چیزهای بیشتری برای تحمل کردن داریم: ما دوباره با دوستان‌ و خانواده‌ها‌مان خواهیم بود، ما دوباره یکدیگر را ملاقات خواهیم کرد.»

در تاریخ ۸ می، ملکه سخنرانی دوم خود را به افتخار ۷۵مین سالگرد پیروزی متفقین ارائه داد و  پیامی را که در پایان جنگ جهانی دوم در اروپا طنین انداز شد، تکرار کرد:«هرگز تسلیم نشو، هرگز نا امید نشو.»

این ملکه در حال حاضر جایگاه طولانی‌ترین دوران پادشاهی و سلطنت را در جهان در اختیار دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی