ضمیر کابلوف: روسیه تا ایجاد دولت فراگیر در افغانستان، طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد

مسکو اواخر مارس نخستین دیپلمات طالبان را در کشورش پذیرفت

روسیه به طالبان اجازه نداد در سفارت افغانستان در مسکو پرچم خود را به اهتزاز در آورد-ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / POOL / AFP

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، در مصاحبه‌ اخیر خود با خبرگزاری اکونومیک تایمز هند، گفت که دولت روسیه دیپلمات طالبان را پذیرفت اما این گروه را به رسمیت نمی‌شناسد.

کابلوف در این مصاحبه که روز سه‌شنبه انجام شد، افزود: «روسیه حکومت طالبان را تا زمانی که این گروه برای ایجاد یک دولت فراگیر در کابل اقدام نکند، به رسمیت نمی‌شناسد.» او تاکید کرد که اکنون توپ در زمین طالبان است و این گروه باید برای کسب مشروعیت سیاسی جهانی، دولتی تشکیل بدهد که نماینده تمام اقوام و اقشار افغانستان باشد.

ضمیر کابلوف همچنین از رفتار سختگیرانه طالبان با زنان و دختران افغانستان و وضع محدودیت‌های بیشتر بر آزادی‌های آنان ابراز نارضایتی کرد و گفت که این رفتارهای طالبان با زنان و دختران در افغانستان برای مسکو پذیرفتنی نیست و باید تغییر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در حالی بر ایجاد یک دولت فراگیر در کابل تاکید کرد که کشورش حدود دو ماه قبل، استقرار دیپلمات‌های طالبان در سفارت افغانستان در مسکو را پذیرفت. با این حال، کابلوف می‌گوید که دولت روسیه تاکنون به طالبان اجازه نداده‌ است پرچم خود را بر فراز این سفارت به اهتزار درآورد.

طالبان پس از ۲۰ سال جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان و متحدان خارجی آن، در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، دوباره در افغانستان قدرت را از طریق جنگ و زور نظامی، تصاحب کرد. اکنون بیش از ۹ ماه از تسلط این گروه بر افغانستان می‌گذرد اما هنوز هیچ دولتی این گروه را به رسمیت نشناخته است.

 کشورهای حامی طالبان و جامعه جهانی تاکید می‌کنند تا زمانی که طالبان برای ایجاد یک دولت فراگیر که نماینده تمام اقوام و اقشار افغانستان باشد، گام برندارد، حکومت اعلام‌شده این گروه مشروعیت سیاسی جهانی نخواهد یافت. اما طالبان با معرفی حکومت سرپرست خود، تاکید کرد که نظامی فراگیر ایجاد و شرایط جامعه جهانی را برآورده کرده است و اکنون باید به رسمیت شناخته شود.

وضع محدودیت‌های سختگیرانه بر زنان، نقض گسترده حقوق بشر، بستن مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم، محدود کردن رسانه‌ها و کشتار کارکنان دولت پیشین افغانستان از جمله عملکردهای طالبان در ۹ ماه گذشته است که نگرانی گسترده از بدتر شدن اوضاع در افغانستان را در پی داشته است.