وزارت خارجه روسیه اعتبارنامه اولین دیپلمات طالبان را تایید کرد

لاوروف: طالبان برای گسترش روابط اقتصادی و دیپلماتیک تلاش می‌کند و این می‌تواند در کسب مشروعیت بین‌المللی این گروه موثر باشد

وزیر خارجه روسیه در این نشست، از طالبان به نحوی تمجید کرد و آنان را در اداره دولت خودخوانده‌ خود موفق دانست- HANDOUT / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

پنجشنبه، یازدهم فروردین (۳۱ مارس)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خبر داد که وزارت خارجه روسیه اعتبارنامه اولین دیپلمات فرستاده طالبان به مسکو را تایید کرده است. او در عین حال از گسترش نفوذ داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که پیشرفت‌های گروه‌های تروریستی در کنار مرزهای افغانستان با ازبکستان و تاجیکستان، امنیت روسیه را نیز تهدید می‌کند.

سرگئی لاوروف که در سومین کنفرانس کشورهای همسایه افغانستان (روسیه، چین، ایران، پاکستان و تاجیکستان) صحبت می‌کرد، به صراحت اعلام کرد که وزارت خارجه روسیه در ماه گذشته (فوریه)، اعتبارنامه اولین نماینده سیاسی طالبان در مسکو را پذیرفته است. او افزود که طالبان برای گسترش روابط اقتصادی و دیپلماتیک تلاش می‌کند و به‌طور منظم با شرکای خارجی خود همچون مسکو، تهران، دوحه، اسلو، آنکارا و اسلام‌آباد و اخیرا پکن در تماس است. لاوروف تصریح کرد: «طبیعی است که این تماس‌ها می‌تواند در کسب مشروعیت بین‌المللی برای طالبان موثر باشد.»

وزیر خارجه روسیه در این نشست، در حالی که از طالبان به نحوی تمجید کرد و آنان را در اداره دولت خودخوانده‌ خود موفق دانست، از پیشروی هفت ماه گذشته گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و برنامه‌های داعش و متحدانش برای بی‌ثبات کردن کشورهای آسیای مرکزی و صدور این بی‌ثباتی به روسیه را از نگرانی‌های ویژه مسکو برشمرد.

لاوروف افزود: «یک عامل جدی تنش فعالیت‌های سازمان‌های تروریستی بین‌المللی مانند دولت اسلامی (داعش)، القاعده، جماعت انصارالله، جنبش اسلامی ازبکستان، ترکستان شرقی و برخی دیگر است که در نزدیکی مرز افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان فعالیت دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه روسیه در ادامه با اشاره به فعالیت گروه‌های مخالف طالبان همچون جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، گفت با وجود اینکه جنگ در افغانستان خاتمه یافته و تلفات غیرنظامیان کمتر شده است، نمی‌توان افغانستان را یک کشور باثبات نامید.

پس از خروج کامل نیروهای ناتو از افغانستان، طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، بدون هیچ درگیری، پایتخت افغانستان را تصرف و در ششم سپتامبر، کابینه موقت خود را اعلام کرد. از آن زمان تاکنون، روسیه، چین، پاکستان، ایران و برخی از کشورهای آسیای مرکزی از حامیان و موافقان طالبان بوده‌اند. با وجودی که طالبان برای جایگزینی دیپلمات‌های افغانستان در کشورهای مختلف با نفرات مدنظر خود بسیار تلاش کرد، فقط پاکستان و ترکمستان دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته بودند. حالا روسیه نیز از این اقدام خود در همگامی با طالبان خبر داد و با وجود نگرانی‌های شدید جهانی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، طالبان را در مسیر کسب مشروعیت بین‌المللی توصیف کرد.

بیشتر از جهان