شاعر «سلام فرمانده» به حلقه شاعران حکومتی می‌پیوندد

شاعران حکومتی و موردتایید علی خامنه‌ای زیر سایه جمهوری اسلامی به مناصب رسمی چنگ می‌زنند

«سلام فرمانده» مدیحه‌ای است که سیدمهدی هاشمی لنگرودی برای علی خامنه‌ای سرود - باشگاه خبرنگاران جوان

مقام‌های حکومتی ایران که از سرود «سلام فرمانده» بسیار به وجد آمده‌اند، در ستایش از آن کم نمی‌گذارند؛ پیش‌تر، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، آن را «اجرای آسمانی» خوانده بود و حالا حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، مدعی است که این سرود «صلوات با صدای بلند» و «باطل‌السحر ترفند مارپیچ سکوت» است. علیرضا قزوه، شاعر حکومتی، نیز که پیش از این اعتراف کرده بود شاعران انقلابی «منویات رهبر» را به شعر تبدیل می‌کنند، از عضویت شاعر سرود «سلام فرمانده» در شورای شعر صداوسیما خبر داد.

علیرضا قزوه، رئیس شورای شعر، سرود و موسیقی صداوسیما است و در برگزاری دیدارهای شاعران حکومتی با علی خامنه‌ای نقش مهمی دارد. از نظر او، «سرود سلام فرمانده آنچه را که باید انجام داده و در سطحی گسترده دیده و شنیده شده است.»

رئیس شورای شعر، سرود و موسیقی صداوسیما به بودجه‌های کلانی که صرف ساخت و برگزاری مراسم سلام فرمانده در شهرهای مختلف شد، اشاره‌ای نکرد ولی مدعی شد که این سرود «می‌تواند نمونه‌ای شاخص برای فعالیت‌های بیشتر در حوزه سرود باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا قزوه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، حمایت از شاعران حکومتی را تلویحا تایید کرد و از افرادی که توان سرایش شعرهایی مثل سلام فرمانده را دارند، خواست ایده‌های خود را در اختیار این مجموعه بگذارند. این شاعر حکومتی همچنین خبر داد که از شاعر سرود سلام فرمانده به‌زودی در دفتر شعر، سرود و موسیقی تقدیر می‌شود.

«سلام فرمانده» مدیحه‌ای است که سیدمهدی هاشمی لنگرودی برای علی خامنه‌ای سرود؛ هنوز مشخص نیست که او برای سرودن این شعر از نهادهای حکومتی چقدر صله دریافت کرد اما تعریف‌ها و تمجیدهای حکومتی‌ها از سروده او حاکی از آن است که این جوان نیز همچون دیگر شاعران حکومتی احتمالا ره ۳۰‌ ساله را یک‌شبه طی خواهد کرد.

مسیری که این جوان آن را یک‌شبه پیمود، به سرگذشت افرادی مثل علیرضا قزوه که زیر سایه جمهوری اسلامی ایران به قدرت رسیدند، شباهت زیادی دارد. تعداد شاعران حکومتی و موردتایید علی خامنه‌ای کم نیست و با وجود اینکه آثار قابل‌اعتنایی ندارند و سروده‌هایشان فاقد ارزش‌های ادبی است، اغلب در پست‌های مدیریتی مهم در وزارت ارشاد، صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی (حوزه هنری) کار می‌کنند و از طریق بودجه‌هایی که این نهادها در اختیارشان می‌گذارند، برای حکومت و شخص علی خامنه‌ای تبلیغ می‌کنند.

علیرضا قزوه مهرماه ۱۴۰۰ در سخنانی مدعی شد که او و دیگر شاعران انقلابی «نمایندگان» و «میراث‌داران» بزرگان شعر و ادب فارسی از گذشته تاکنون‌اند؛ به‌گونه‌ای که می‌توانند سبک ششم شعر فارسی با نام «انقلاب» را معرفی کنند. «شعر انقلاب» و «شعر دفاع مقدس» دو اصطلاحی‌اند که در سال‌های پس از انقلاب ۵۷ و جنگ ایران و عراق مطرح شدند و شاعران معدودی از آن پیروی کردند.

در سال‌های پس از انقلاب، شاعران مستقل و توانمند همواره با ممنوعیت چاپ آثار و محدودیت‌ حضور در مراسم‌ها روبه‌رو بودند. برخی از آنان هم مجبور شدند ترک وطن کنند. در نقطه مقابل آنان، حلقه شاعران حکومتی با حمایت نهادهای زیرمجموعه علی خامنه‌ای برای بقای جمهوری اسلامی ایران و محبوب نشان دادن رهبرشان دست‌وپا می‌زنند و می‌کوشند جایگاه فرمایشی خود در ادبیات را تحکیم کنند.