وقتی «سلام فرمانده» به «سلام درمانده» تبدیل شد

در مقابل صرف بودجه‌های هنگفت حکومتی در اوج فشارهای اقتصادی، مردم ایران نمایش حکومت را در محبوب جلوه دادن علی خامنه‌ای هجو کردند

هم‌زمان با تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی ایران برای فراگیر کردن سرود «سلام فرمانده»، کاربران رسانه‌های اجتماعی با تغییر متن این سرود و به کار بردن عبارت‌هایی مثل «سلام درمانده»، «سلام پس‌مانده» و «سلام وامانده» علی خامنه‌ای و حامیان حکومتی او را هجو کردند.

در شرایطی که موج گرانی و تنگناهای اقتصادی زندگی عادی بسیاری از مردم را مختل کرده است، عوامل تبلیغاتی حکومت شهر به شهر می‌چرخند و با صرف بودجه‌های هنگفت و استفاده ابزاری از کودکان، سرود «سلام فرمانده» را در مدح علی خامنه‌ای اجرا می‌کنند. روز پنجشنبه، پنج خرداد، هم نوبت تجمع حامیان حکومت در ورزشگاه آزادی تهران بود.

اگرچه مردم معترض ایران امکان استفاده از مکان‌های عمومی را برای بیان اعتراض‌های خود ندارند اما فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی فرصت بی‌بدیلی را در اختیار آن‌ها گذاشته است که تلاش تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران را برای مردمی نشان دادن چهره علی خامنه‌ای به سخره بگیرند.

ویدیوها، آهنگ‌ها و اشعاری که کاربران در هجو سرود سلام فرمانده ساخته و سروده‌اند، این روزها به‌سرعت در حال انتشار در فضای مجازی است. در برخی از این ویدیوها و آهنگ‌ها به بحران‌های اقتصادی مردم نیز اشاره می‌شود.

برخی کاربران توییتر از هشتگ‌هایی مثل «سلام وامانده، قبرت شده آماده» و «سلام فرمانده، تهش مثل هیتلر میشی درمانده» استفاده کردند. برخی نیز با انتشار تصاویری از کودکان زباله‌گرد نوشتند: «سلام فرمانده، منم این کودک ایرانی درمانده که سهمش از انقلاب، لابه‌لای زباله‌ها مانده».

شامگاه پنجشنبه نیز برخی کاربران به حضور زنان حامی حکومت در ورزشگاه آزادی پرداختند در حالی‌ که زنان علاقه‌مند به فوتبال اجازه حضور در ورزشگاه و تماشای مسابقه‌های فوتبال را ندارند. برخی دیگر از کاربران هم به تاریخچه ورزشگاه آزادی اشاره کردند و نوشتند: «سلام فرمانده، می‌دونستی، این استادیوم از اون خدابیامرز به جا مانده، هم‌وطنم زیر آوار مانده، مادر عزادار و پدر درمانده، مملکتی ویران از فرماندهیت به‌ جا مانده.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یوتیوب و اینستاگرام نیز ویدیوهایی به‌سرعت در حال انتشار است که روی موسیقی سرود سلام فرمانده، آهنگ‌هایی با مضمون نقد عملکرد جمهوری اسلامی ایران و علی خامنه‌ای ساخته شده است. در قسمتی از یک ویدیو، که تاکنون هزاران بار در یوتیوب و اینستاگرام بازنشر شده است، خواننده روی موسیقی اصلی سرود سلام فرمانده می‌خواند «سلام درمانده، سیدعلی همه بزغاله‌هاش رو فراخوانده».

هجو سرود سلام فرمانده فقط به فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی محدود نشد، بعد از فاجعه ریزش ساختمان متروپل، مردم عزادار آبادان و دیگر شهرهای خوزستان نیز در روزهای گذشته بارها در خیابان‌ها شعارهایی مثل «فرمانده، شهر زیر آوار مانده» سر داده‌اند.

با وجود اینکه حکومت قصد داشت با صرف بودجه‌های هنگفت و تبلیغات وسیع، نماهنگ سلام فرمانده را به نمایش اقتدار و محبوبیت علی خامنه‌ای تبدیل کند، مردم ایران بدون هیچ پشتوانه مالی و حاکمیتی به تقابل با آن برخاستند و این نمایش غیرواقعی را دستمایه طنز تلخ کردند.

سروده‌ها و عبارت‌های طنزی که این‌روزها بر اساس وزن، قافیه و موسیقی سلام فرمانده ساخته می‌شود، طنزهای تلخ عبید زاکانی و حافظ شیرازی را در ذهن تداعی می‌کند که آن‌ها نیز در اعتراض شدید به فضای سیاسی دوران شعر می‌سرودند.

غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، بارها در سخنرانی‌های خود اذعان کرده است که هدف این نهاد «تربیت» هشت میلیون نوجوان بسیجی در راستای اهداف جمهوری اسلامی است. این سخنان به‌خوبی آشکار می‌کند که حکومت ایران برای تربیت سربازان فرمانبردار علی خامنه‌ای، برنامه‌ریزی‌ کرده است. این در حالی است که طبق اسناد بین‌المللی، استفاده سیاسی و نظامی از کودکان نقض حقوق آنان به شمار می‌رود.

در سرود سلام فرمانده نیز آنچه بیش از همه مردم ایران را خشمگین کرد استفاده ابزاری از کودکان و نقض آشکار حقوق آنان بود؛ بر اساس ماده ۳۸ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، دولت‌ها نباید از کودکان برای منافع نظامی و سیاسی خود استفاده کنند. طبق این اصل بین‌المللی، به‌کارگیری کودک‌سربازان حتی به‌صورت داوطلبانه غیرمجاز است. این پیمان‌نامه از حکومت‌ها می‌خواهد که کودکان را برای منافع نظامی و سیاسی بسیج نکنند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ به‌صورت مشروط پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را امضا کرد، اما در سال‌های گذشته، بارها با زیر پا گذاشتن مفاد آن حقوق کودکان را نقض کرد. نمونه‌ اخیر آن نیز همین سرود سلام فرمانده است که هم در متن سرود و هم در اجرای آن از کودکان بهره‌برداری سیاسی شده‌ است.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های جنگ ایران و عراق نیز با فرمان خمینی، کودکان را در قالب نیروهای بسیجی به جنگ فرستاد. طبق آمار حکومتی، در هشت سال جنگ ایران و عراق، بیش از ۳۳ هزار کودک‌سرباز کشته شدند.