نودمین روز حمله روسیه به اوکراین؛ ۲۰۰ جسد در ماریوپل پیدا شد

با گذشت سه ماه از تهاجم مسکو به کی‌یف، حضور نیروهای روسیه در اوکراین ادامه دارد

مسکو در تلاش برای کسب پیروزی در دونباس، برخی از نیروهایش را از اطراف دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکیف، خارج کرده است-OLGA MALTSEVA / AFP

مقام‌های اوکراینی روز سه‌شنبه ۲۴ مه (سوم خرداد)، اعلام کردند کارگرانی که در حال آواربرداری از شهر ویران‌شده ماریوپل بودند، ۲۰۰ جسد را در این شهر پیدا کردند. این کشف وحشتناک نشانه دیگری از جنایت‌های انجام‌شده در شهر بندری ماریوپل است که در ماه‌های اخیر شاهد تلخ‌ترین وقایع ناشی از حمله نظامی روسیه به اوکراین بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپل گفت: «اجساد پیداشده در زیرزمین یک ساختمان آپارتمانی فروریخته در حال تجزیه بودند و بوی تعفن در محله پیچیده بود.»

اعلام کشف این اجساد کمی پس از آن صورت گرفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روسیه را به راه انداختن «جنگ تمام‌عیار» علیه این کشور متهم کرد.

زلنسکی دوشنبه شب در آستانه سه‌ماهگی آغاز تهاجم نیروهای ارتش روسیه به اوکراین گفت: «۷۷ سال است که چنین جنگی در قاره اروپا وجود نداشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه سخنانش به حمله موشکی هفته گذشته در شهر دسنا در ۵۵ کیلومتری شمال کی‌یف اشاره کرد که یکی از مرگبارترین حملات انجام‌شده در طول تهاجم به اوکراین بود و به کشته شدن ۸۷ نفر منجر شد. زلنسکی تاکید کرد: «صدها حمله از این نوع از آغاز جنگ روسیه با ما در روز ۲۴ فوریه اتفاق افتاده است».

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین در جریان سخنرانی خود در نشست داووس، از جامعه جهانی خواست که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را تشدید کنند و تسلیحات بیشتری در اختیار کی‌یف بگذارند.

حضور نیروهای روسیه در اوکراین در حالی همچنان ادامه دارد که مقام‌های نظامی بریتانیا روز سه‌شنبه گفتند کرملین اکنون بر تصرف دونباس متمرکز شده است، جایی که نیروهای روسی تلاش‌ها را برای محاصره سیویرودونتسک و تصرف شهرهای همجوار تشدید کرده‌اند. این تنها بخشی از منطقه لوهانسک دونباس است که تحت کنترل دولت اوکراین قرار دارد.

مسکو در تلاش برای کسب پیروزی در دونباس، برخی از نیروهایش را از اطراف دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکیف، خارج کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا گفت که نیروهای روسی با وجود مقاومت اوکراین در آن منطقه توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند، با این حال اگر خط مقدم دونباس به سمت غرب حرکت کند، خطوط ارتباطی روسیه گسترش خواهد یافت و احتمالا نیروهای این کشور با مشکلات تجهیزات و تدارکات بیشتری مواجه خواهند شد.

مقام‌های اوکراینی حدس می‌زنند که روسیه قصد دارد برای اعلام استقلال خود در این منطقه همه‌پرسی برگزار کند، مشابه آنچه سال‌ها پیش در مناطق دونتسک و لوهانسک در دونباس اتفاق افتاد. مسکو دو روز قبل از حمله به اوکراین، جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و از آن‌ها برای اعزام نیرو به همسایه خود استفاده کرد.