اهالی ماریوپل کشته‌ها را در گورهای موقت کنار جاده دفن می‌کنند

ارتش اوکراین توصیه کرده است که جنازه‌ها را درون زیرزمین‌های سرد نگه دارند

شهر محاصر شده ماریوپل اکنون دستخوش بدترین فاجعه بشری در سیاره زمین است - Reuters

در پی هفته‌ها بمباران مستمر نیروهای روسیه در حمله‌ای که همچنان ادامه دارد، اهالی ماریوپل، بندر تحت محاصره اوکراین، مردگان را در گورهای موقت کنار جاده دفن می‌کنند.

آندری، یکی از اهالی این شهر جنوب اوکراین که فقط با نام کوچک خود را معرفی کرده است، در مصاحبه با رویترز گفت در کنار جاده روبه‌روی آپارتمانی که به بمب به آن اصابت کرده است، برای دفن کردن همسایگانش گور موقت حفر کرده است.

او می‌گوید ارتش اوکراین توصیه کرده است که جنازه‌ها را درون زیرزمین‌های سرد نگه دارند، اما زیرزمین‌ها پر از مردمی است که به آن‌ها پناه آورده‌اند و اهالی اکنون چاره‌ای جز دفن کردن جنازه‌ها در گورهای موقت ندارند.

او می‌گوید: «امیدوارم دوباره گونه‌ای تدفین در کار باشد و این گورها موقتی‌ باشند.»

آقای آندری می‌گوید فردی که او دفنش می‌کرد مانند بسیاری دیگر بر اثر اصابت نارنجک‌ها یا گلوله‌های توپ روسیه کشته نشده بود، بلکه به دلیل بیماری قبلی و دسترسی نداشتن به خدمات درمانی به علت حمله روسیه درگذشته بود.

هشدار: این مقاله حاوی عکس‌هایی است که ممکن است برای برخی آزارنده باشد یا نارحت‌شان کند.

در حالی که می‌گویند در ماریوپل فاجعه‌ای انسانی در حال رخ دادن است و نه در سردخانه‌ها جایی باقی مانده است و نه برای دفن مناسب مردگان نیروی انسانی وجود دارد، عکس‌هایی ناراحت‌کننده از دفن صدها نفر در گورهای جمعی جدید منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماریوپل که یکی از هدف‌های راهبردی اصلی روسیه است، حدود ۳۰۰ هزار نفر بیش از دو هفته به دلیل محاصره سربازان روسیه، به دام افتاده‌اند و از بقیه جهانیان جدا مانده‌اند.

اهالی این شهر به برق، آب لوله‌کشی یا خدمات گرمایشی دسترسی ندارند و منابع دارویی و غذایی نیز به علت بسته شدن راه امدادرسانی رو به کاهش است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز ‌شنبه، ۱۹ مارس، (۲۸ اسفند) گفت محاصره ماریوپل «دهشتی به پا کرده که قرن‌ها در یادها خواهد ماند.»

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز با انتشار عکس دفن جنازه‌ها در گور دسته‌جمعی باریکی گفت هزار و ۵۸۲ نفر غیرنظامی در عرض ۱۲ روز جان باخته‌اند.

«شهر محاصر شده ماریوپل اکنون دستخوش بدترین فاجعه بشری در سیاره زمین است. هزار و ۵۸۲ نفر غیرنظامی در عرض ۱۲ روز جان باخته‌اند و در گورهای دسته‌جمعی مانند این یکی دفن شده‌اند. پوتین که نتوانسته ارتش اوکراین را شکست دهد، به بمباران افراد بی‌سلاح و جلوگیری از امدادرسانی‌های بشردوستانه دست زده است. برای جلوگیری از جرایم جنگی روسیه به هواپیما نیاز داریم.»

دمیترو کولبا(@DmytroKuleba) ۱۱ مارس ۲۰۲۲

«شهر محاصر شده ماریوپل اکنون دستخوش بدترین فاجعه بشری در سیاره زمین است. هزار و ۵۸۲ نفر غیرنظامی در عرض ۱۲ روز جان باخته‌اند و در گورهای دسته‌جمعی مانند این یکی دفن شده‌اند. (ولادیمیر) پوتین که نتوانسته ارتش اوکراین را شکست دهد، به بمباران افراد بی‌سلاح و جلوگیری از امدادرسانی‌های بشردوستانه دست زده است. برای جلوگیری از جرایم جنگی روسیه به هواپیما نیاز داریم!»

روز یکشنبه، ۲۰مارس (۲۹اسفند) یکی از اهالی این شهر ویدیویی در اینترنت منتشر کرد تا جهانیان ببینند واقعاً چه چیزی  در آن جا در حال رخ دادن است.

این فرد ساکن ماریوپل با نشان دادن خیابان‌های خالی، فروشگاه‌هایی که شهروندان کالاهای آنها را برده‌اند، و پنجره‌های درهم شکسته می‌گوید: «مرکز شهر به راستی شبیه دستگاه گوشت‌چرخ‌کن شده است: این سرزمین غرق خون، تلخی و نومیدی است.»

راوی همان طور که پیاده از کنار ساختمان‌های منفجر شده می‌گذرد، می‌گوید: «جهان نمی‌داند این جا چه می‌گذرد. وحشتناک است.»

اهالی برای جان به‌در بردن، به بریدن درختان خیابان‌ها تامین هیزم و ذوب‌ کردن برف‌ها روی آورده‌اند. برخی دیگر می‌گویند دارند قطعات دستگاه‌های گرمایشی را باز می‌کنند تا بلکه بتوانند آب آشامیدنی به‌دست آورند.

ایرینا چرننکو، کتابدار دانشگاه که ۱۱ روز است در زیرزمینی پناه گرفته است، می‌گوید: «فقط به بهترین احتمال امید بسته‌ایم، تا بتوانیم مانند انسان زندگی کنیم. مجموعه آپارتمانی ما نابود شده است، همه چیز از بین رفته است. غیر از این زیرزمین کجا می‌توانیم برویم؟

روز دو‌شنبه (۲۱مارس) مقامات اوکراین درخواست روسیه را مبنی بر امکان خروج ایمن اهالی شهر در ازای آن که نظامیان (اوکراین) تسلیحات خود را رها کنند و پرچم سفید برافرازند، نپذیرفتند.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، در مصاحبه با خبرگزاری «پراودای اوکراین» گفت: «هیچ گونه صحبت در مورد تسلیم شدن و زمین گذاشتن سلاح را نمی‌پذیریم. قبلاً این را به طرف روسی اطلاع داده‌ایم.»

اخبار تکمیلی در خبرگزاری‌ها آمده است.

ایندیپندنت سابقه پرافتخاری در راه‌اندازی کارزارهای حمایت از حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار دارد و در جنگ سال ۲۰۱۵ سوریه نیز کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» را برای نخستین بار به راه انداختیم. اکنون آن کارزار را احیا کرده‌ایم و پس از بالا گرفتن بحران اوکراین این تومار را به راه انداخته‌ایم و از دولت می‌خواهیم تا در تضمین کمک‌رسانی‌ها بیش‌تر و سریع‌تر اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» روی این نشانی کلیک کنید. برای امضای تومار نیز روی این نشانی کلیک کنید. اگر مایل به کمک مالی هستید لطفاً روی این نشانی کلیک کنید تا وارد صفحه ما به نام گوفاندمی شوید.

© The Independent

بیشتر از جهان