حامد کرزی، مجریان زن را به نافرمانی از دستور طالبان دعوت کرد

رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان گفت برقع، نه حجاب است و نه در فرهنگ افغانستان جای دارد

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان که در کابل به‌سر می‌برد، در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه «سی‌ان‌ان» که روز جمعه ۳۰ اردیبهشت منتشر شد، به دستور تازه طالبان در مورد حجاب زنان، به‌ویژه مجریان زن در رسانه‌های این کشور، واکنش نشان داد و گفت پوشیدن روبند و برقع، حجاب اسلامی نیست، بلکه فرهنگی است که از کشورهای دیگر به افغانستان وارد شده است.

او از زنان گوینده در رسانه‌ها خواست که از دستور طالبان پیروی نکنند و صورت‌هایشان را نپوشانند.

حامد کرزی افزود افغانستان یک کشور عمیقا اسلامی است و زنان افغان، حجاب‌شان را رعایت می‌کنند، اما پوششی که طالبان دستور داده است‌، به معنای حجاب اسلامی نیست. کرزی، از سران گروه طالبان خواست در مورد تصمیم‌شان تجدیدنظر کنند، چون به باور او، چنین دستورهایی به شهرت افغانستان در جهان آسیب می‌رساند.

حامد کرزی در این مصاحبه همچنین خواستار بازگشایی سریع مدارس برای دختران در همه رده‌های سنی شد و تاکید کرد که دختران افغان، نباید از حق آموزش محروم شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرزی در این مصاحبه، به عوامل فروپاشی دولت در افغانستان اشاره کرد و افزود که اگر اشرف غنی، از افغانستان فرار نمی‌کرد، وضعیت کنونی بر این کشور حاکم نمی‌شد.

در حالی که مقام‌های سیاسی افغان، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر، به دستورهای سخت‌گیرانه طالبان علیه زنان واکنش نشان داده‌اند و خواهان لغو این تصمیم‌ها شده‌اند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت اجرای دستورهای صادر شده برای همه الزامی است.

طالبان، تاکنون چندین دستور درخصوص وضع محدودیت بر زندگی و فعالیت زنان صادر کرده است که شامل ممنوعیت تنها سفر کردن زنان و پوشیدن برقع در بیرون از خانه است.

مسئولان وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، در یک نشست خبری در کابل، دستورکار جدید در مورد حجاب زنان را اعلام کردند.

در این دستور‌کار آمده است که اگر زنی حجابش را رعایت نکند، یکی از مردان خانواده‌اش که مسئولیت خانه را به عهده دارد‌، به دادگاه احضار خواهد شد. طالبان همچنین گفتند اگر زنان کارمند در دفاتر رسمی، حجاب مورد نظر آنان را رعایت نکند، از کار اخراج می‌شوند.

وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان، همچنین روز شنبه در توییتی نوشت: «سخنان کرزی در مورد حجاب، به تبصره نیاز ندارد، چون او در ۲۰ سال گذشته برای خوشحال کردن خارجی‌‌ها، خواهان هر نوع آزادی برای خواهران افغان بود و برای آن زمینه‌سازی می‌کرد؛ اما همسر خودش در هیچ رسانه‌ای آن طوری که از دیگران می‌خواهد ظاهر نشد.» این نهاد یک‌بار دیگر تاکید کرد که حجاب یک دستور الهی است و زنان افغان باید آن را مراعات کنند.