دستور جدید طالبان: مجریان زن در رسانه‌ها چهره‌هایشان را بپوشانند

«این دستور قابل بحث نیست و مجریان مجبورند از آن پیروی کنند»

این دستور به تمام رسانه‌های افغانستان ابلاغ شده است-SHAH MARAI / AFP

بر اساس دستور تازه وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان، از این پس گویندگان زن در رسانه‌های افغانستان مکلف‌اند که در برنامه‌های تصویری به جز چشم‌ها، بقیه چهره خود را بپوشانند.

مسئولان وزارت امر به معروف طالبان تاکید کردند که این دستور قطعی و تغییرناپذیر است و مجریان زن باید از آن اطاعت کنند.

شبکه طلوع‌ نیوز روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت، در توییتی، از دریافت این دستور وزارت امر به معروف طالبان خبر داد و نوشت که چنین فرمانی به سایر رسانه‌های افغانستان نیز ابلاغ شده است.

طلوع‌ نیوز نوشت: «امارت اسلامی در یک دستور تازه، از تمامی شبکه‌های تلویزیونی موبی گروپ از جمله طلوع‌نیوز خواست که از این به بعد، تمامی مجریان زن برنامه‌های تلویزیونی رویشان را بپوشانند.»

طلوع نیوز افزود که نمایند‌گان دو وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر و اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان هنگام اعلام این دستور به موبی گروپ، آن را حکمی قطعی و تغییرناپذیر خوانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از صبح پنجشنبه، بسیاری از مجریان برنامه‌های تلویزیونی در سراسر افغانستان با ماسک و روسری‌هایی که به جز چشم‌ها، بقیه چهره آنان را پوشانده‌ بود، بر صفحه تلویزیون ظاهر شدند.

یلدا علی، مجری برنامه «بامداد خوش» تلویزیون طلوع، در واکنش به این دستور تازه وزارت امر به به معروف و نهی از منکر طالبان، با انتشار عکسی از خود با ماسک در اینستاگرام نوشت: «این من‌ام؛ یلدا علی؛ زنی در حال حذف به دستور امر به معروف. از این پس قرار است به این شکل ظاهر شوم.»

او تاکید کرد که دیگر نمی‌تواند در برنامه «بامداد خوش» تمام صورتش را نمایان کند و مکلف است که به منظور رعایت حجاب، ماسک بزنند. یلدا علی و همکارش هم روز پنجشنبه با ماسک بر صورت در برنامه «بامداد خوش» ظاهر شدند و تا پایان برنامه ماسک خود را برنداشتند.

شماری از کاربران افغان به‌ویژه زنان به این دستور تازه طالبان واکنش نشان دادند و تاکید کردند که طالبان با گذشت هر روز شرایط زندگی را برای زنان به‌ویژه زنان باسواد و فعال، تنگ‌تر و سخت‌تر می‌کند و ممکن به‌زودی این دستور دهد که زنان دیگر اجازه ندارند در رسانه‌ها کار کنند.

احمد زبیر حبیب‌زاده، خبرنگار افغان که پس از رسیدن طالبان به کابل، از افغانستان خارج شد، در فیس‌بوک نوشت: «آزادی بیان با دهان بسته در حاکمیت جبری طالبان. باید به پا خیزید؛ وگرنه حذف شدنتان حتمی است.»

سحر ساحل، از جمله فعالان زن افغان، هم در فیس‌بوک نوشت: «وقتی دولت طالبان فروبپاشد، اولین گروهی که بی‌حجاب خواهند شد، مجریان زن در رسانه‌ها خواهند بود. دلیل آن هم این است که دعوت آنان به پایبندی به شریعت با جبر و افراطی‌گری است نه با روش صحیح.»

ژولیا پارسی، کاربر دیگر افغان، نوشت: «افغانستان زندان زنان است. داریم از بین می‌رویم و دنیا فقط نگاه می‌کند.»

نوید، یک کاربر دیگر، افزود: «اگر حکومت طالبان پایدار شد، شک نداشته باشید که زنان خبرنگار نیز خانه‌نشین و مردان خبرنگار به گذاشتن ریش بلند و دستار بستن وادار می‌شوند.»

شماری زیادی از مردم افغانستان به این دستورهای طالبان انتقاد دارند. آن‌ها تاکید می‌کنند که جامعه جهانی نباید تنها تماشاگر باشد تا طالبان زنان افغان را با روش‌های مختلف تمام آزادی‌ها حتی آزادی‌های اسلامی محروم کنند.

طالبان از زمانی تسلط دوباره بر افغانستان که بیش از ۹ ماه از آن می‌گذرد، تاکنون چندین دستور برای محدودیت آزادی زنان افغان صادر کرده‌ است. در حال حاضر، زنان در افغانستان حق ندارند خارج از خانه و به‌ویژه در سازمان‌های دولتی کار کنند و دختران نوجوان هم از رفتن به مدرسه محروم‌اند.