دستور جدید طالبان: ورود مردان بدون ریش و کلاه به محل کار، ممنوع

شماری از کارمندان نهادهای دولتی مجبور شدند کلاه بخرند تا بتوانند به محل کار خود بروند

وزارت امر به معروف هر ‌روز قواعد و مقررات جدیدی در مورد نحوه زندگی مردم وضع می‌کند - Wakil KOHSAR / AFP

صبح روز دوشنبه، هشتم فروردین، (۲۸ مارس)، ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، از ورود کارمندانی که ریش و کلاه نداشتند، به محل کارشان در چندین وزارت‌خانه در کابل جلوگیری کردند. یکی از کارمندان دادستانی کل افغانستان، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت، ماموران وزارت امر به معروف طالبان که ازآنان به عنوان « محتسب» یاد می‌شود، «صبح زود در مقابل در ورودی چندین نهاد دولتی، از جمله دادستانی کل، وزارت خارجه، و وزارت مالیه (خزانه‌داری) تجمع کردند و ریش کارمندان این نهادها را اندازه ‌گرفتند.» 

این کارمند دادستانی کل که اجازه ورود به آن اداره را نیافته بود، افزود: «ماموران امر به معروف طالبان، ضمن این‌که ریش کارمندان را اندازه می‌گرفتند، می‌پرسیدند که چرا کلاه قندهاری بر سر ندارید؟»

«کلاه قندهاری» یک نوع کلاه دست‌باف است که در قندهار ساخته می‌شود و بیشتر در مناطق پشتون‌نشین رایج است.

به گفته کارمند دادستانی کل افغانستان، ماموران وزارت امر به معروف طالبان به همه کارمندان توصیه کردند که اندازه ریش‌ آنان از «یک قبضه» کوتاه‌تر نباشد. همچنین، طالبان پوشیدن کت‌‌و‌شلوار را در اداره‌های دولتی ممنوع کرده‌اند و به جای آن، پوشیدن «پیراهن و تنبان» را که لباس سنتی مردانه مردم در افغانستان دانسته می‌شود، توصیه کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک کارمند وزارت خارجه افغانستان نیز در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت، ماموران وزارت امر به معروف طالبان، صبح روز دوشنبه ده‌ها کارمند این وزارت را که کلاه نداشتند و ریش‌ آنان کوتاه‌تر از اندازه‌‌ای بود که طالبان تعیین کرده‌اند، اجازه ندادند به محل کارشان بروند. این کارمندان، از مقابل در ورودی وزارت خارجه، دوباره به خانه‌های خود برگشتند. شماری از کارمندان وزارت‌خانه‌ها و بقیه نهادها که اندازه ریش‌ آنان از نظر طالبان تایید شد، اما کلاه نداشتند، پس از خریدن کلاه از بازار، اجازه یافتند به محل کارشان بروند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که شیخ محمد خالد حنفی در راس آن است، صدها نفر را در همه شهرهای افغانستان موظف کرده است که بر کنش‌ها و رفتار مردم نظارت کنند. این وزارت همه‌روزه قواعد و مقررات جدیدی در مورد نحوه زندگی مردم وضع می‌کند. در تازه‌ترین مورد،  وزارت امر به معروف طالبان، گردش‌گاه‌های افغانستان را زمان‌بندی و زنانه-مردانه کرد. بر اساس دستور این نهاد، زنان می‌توانند روزهای یکشنبه، دوشنبه، و سه‌شنبه، با رعایت حجاب اسلامی به گردشگاه‌ها و پارک‌های عمومی شهرها بروند و در این روزها، مردان حق ورود به آن اماکن ندارند. مردان هم می‌توانند روزهای جمعه، شنبه، چهارشنبه، و پنج‌شنبه به تفریح در آن مکان‌ها بپردازند. بر این مبنا، هیچ زن و مردی حق ندارند باهم به تفریحگاه‌های عمومی بروند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان مدام با پخش نامه‌هایی، از زنان می‌خواهد که حجاب شرعی موردنظر طالبان را رعایت کنند، و به مردان نیز توصیه می‌کند که ظاهر خود را «مطابق سنت پیامبر اسلام» بیارایند. منظور طالبان از «سنت پیامبر اسلام»، گذاشتن ریش و پوشیدن پیراهن و تنبان است.

در کنار این قیدها و محدودیت‌ها، به‌تازگی وزارت تحصیلات عالی طالبان هم به تمامی کارمندان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داده است که در برنامه‌ها و کلاس‌های درسی‌شان، امارت طالبان را تمجید کنند. یک مقام وزارت تحصیلات، روز شنبه به مدیران و استادان دانشگاه‌های خصوصی هشدار داد که اگر نکته و سخنی در مخالفت با امارت طالبان مطرح شود، با واکنش سختی روبه‌رو خواهند شد.