«دلیل سفر اسد به ایران مشاوره درباره خروج نیروهای روسیه از سوریه بود»

سفیر سابق ایران در سوریه: وقتی قاسم سلیمانی برای اسد پیغام فرستاد تا وسایلی را به لبنان برساند، بشار اسد این کار را ظرف ۴۸ ساعت انجام داد

باقی ماندن اسد بر مسند قدرت تا حد زیادی به هزینه‌های سرسام‌آور ایران در سوریه و حمایت تهران از او مرتبط است- AFP

محمدرضا باقری، سفیر سابق ایران در سوریه، درباره دلیل سفر اخیر بشار اسد به ایران گفت که او در سفر اخیر و دیدار با رهبر جمهوری اسلامی می‌خواست شخصا مشاوره بگیرد و به نظرم یکی از مهم‌ترین محورهای مشاوره او درباره خروج نیروهای روسیه از سوریه بود.

باقری که در برنامه «دستخط» صداوسیما شرکت کرده بود، درباره نحوه همکاری اسد به رابطه قاسم سلیمانی با او پرداخت و گفت که وقتی سلیمانی برای اسد پیغام فرستاد تا وسایلی را به لبنان برساند، بشار اسد این کار را ظرف ۴۸ ساعت انجام داد.

این سخنان بار دیگر نقش بشار اسد در انتقال تجهیزات از ایران به لبنان را نشان می‌دهد.

پیش‌تر، محمود چهارباغی، فرمانده وقت توپخانه سپاه قدس جمهوری اسلامی در سوریه، گفته بود که پس از انقلاب مردم سوریه علیه بشار اسد و پیش از آنکه اصلا داعش در آنجا حضور داشته باشد، قاسم سلیمانی به دستور علی خامنه‌ای مامور شده بود تا برای حفظ حکومت اسد به سوریه برود.

پیش از این نیز حامیان جمهوری اسلامی بارها گفته بودند که مسیر عراق و سوریه برای اتصال ایران به لبنان بسیار مهم است و به همین دلیل جمهوری اسلامی برای حضور در این مناطق بسیار هزینه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، روز شنبه، ۲۷ فروردین، با انتشار گزارشی نوشت که طی هفته‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران با انتقال تسلیحات به غرب فرات و منطقه پالمیرا در استان حمص و نیز ایجاد اردوگاه‌های آموزشی-نظامی تازه، فعالیت‌ها و حضور نظامی خود را تقویت کرده است.

در این شرایط به نظر می‌رسد که باقی ماندن اسد بر مسند قدرت تا حد زیادی به هزینه‌های سرسام‌آور ایران در سوریه و حمایت تهران از او مرتبط است. اگرچه اسد نیز در مقابل، برای توجیه حضور نیروهای نظامی ایران در خاک این کشور گفته است که ایران از سوریه حمایت می‌کند، مستشار نظامی می‌فرستد و با نیروهای سوری همکاری دارد و در کنار ارتش سوریه ایستاده است؛ او استقرار و حضور دائم نیروهای ایرانی در سوریه را کذب خواند.

با این حال به نظر می‌رسد که خروج نیروهای روسی از دمشق این فرصت را برای تهران فراهم کرده تا جای پای خود را در خاک سوریه محکم کند؛ موضوعی که با مخالفت شدید اسرائیل مواجه شده و نیروی هوایی اسرائیل در ماه‌های اخیر، چندین بار مواضع نیروهای وابسته به ایران در خاک سوریه را هدف قرار داده است.