افزایش فعالیت‌ نظامی و نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه پس از جنگ اوکراین

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در غرب فرات و منطقه پالمیرا تقویت شده است

ایران در غرب فرات، اردوگاه‌ آموزشی ساخته است - facebook/ @AlHadathSyria

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد، پس از آغاز جنگ در اوکراین، فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، به طور قابل ملاحظه‌ایی، بیشتر شده است.

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، روز شنبه ۲۷ فروردین، با انتشار گزارشی نوشت که طی هفته‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران با انتقال تسلیحات به غرب فرات و منطقه پالمیرا، در استان حمص، و نیز ایجاد اردوگاه‌های آموزشی-نظامی تازه، فعالیت‌ها و حضور نظامی خود را تقویت کرده است.

این سازمان، به نقل از منابع خود نوشته است که با انتقال «تیپ ۴۷» به منطقه «جبل معرین»، در جنوب استان حماه، نفوذ شبه‌نظامیان وابسته به ایران در این منطقه نیز تشدید شده است.

در گزارش سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، به این نکته هم اشاره شده که «تیپ ۴۷»، یک تیپ زرهی وابسته به «لشکر ۱۱» ارتش سوریه است؛ اما به طور کامل، تحت کنترل و نفوذ حکومت ایران قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استان حماه، در غرب سوریه، محل استقرار گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران و حکومت ایران است. این منطقه بارها هدف حملات هوایی قرار گرفته است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه، هفته گذشته نیز در گزارش دیگری نوشت که اسرائیل مواضع نیروهای وابسته به ایران و حزب‌الله لبنان در استان حماه را هدف قرار داده است.

در بخش دیگری از گزارش روز شنبه سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» آمده که در تاریخ ۲۳ فروردین ماه، دو کامیون حامل موشک‌های میان‌برد ساخت ایران، مهمات و تسلیحات‌های دیگر به منطقه «الشلبی»، در حومه شرقی «دیرالزور»، منتقل شده است. این منطقه در شرق سوریه قرار دارد. به نوشته این گزارش، نیروهای شیعی موسوم به «فاطمیون»، متشکل از شبه‌نظامیان افغانستانی وابسته به حکومت ایران؛ این عملیات را انجام داده‌اند.

در دی‌‌ماه گذشته، «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» در گزارش دیگری نوشت که نیروهای حزب‌الله لبنان، با همیاری نیروهای وابسته به حکومت ایران، یک پایگاه نظامی قدیمی ارتش سوریه در دمشق را به مرکز عملیاتی و آموزشی پهپاد تبدیل کرده‌اند.

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» در لندن مستقر است. این سازمان در طول جنگ داخلی سوریه، به طور مرتب گزارش‌هایی از تحولات جنگ در آن کشور، موارد نقض جدی حقوق بشر در سوریه و نقش دولت‌ها و گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی حامی بشار اسد، رییس جمهور سوریه، منتشر کرده است.