حمله روسیه به اوکراین صادرات نفت ایران به چین را کاهش داد

«شما همچنان می‌‌توانید نفت روسیه را به طور قانونی و با تخفیف بخرید؛ در حالی که خرید نفت ایران موضوع تحریم‌ها است»

 صادرات نفت ایران به چین، از ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مارس، به تنها ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در آوریل رسیده است - Reuters

خبرگزاری رویترز بامداد جمعه ۳۰ اردیبهشت در گزارشی نوشت، روسیه نفت خود را با تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای در اختیار چین قرار می‌دهد و همین امر باعث شدتقریبا ۴۰ میلیون بشکه نفت ایران، روی دریا، بدون مشتری بماند.

یک تاجر چینی درباره تخفیفت‌ها و بهای نفت روسیه به چین گفت، مسکو نفت خود را با ۹ دلار تخفیف در اختیار پکن قرار می‌دهد؛ در این بازار، اگر ایران بخواهد نظر چینی‌ها را جلب کند باید یک تخفیف ۱۲ تا ۱۵ دلاری در نظر بگیرد.

علاوه بر تفاوت بهای نفت ایران و روسیه، مسئله تحریم‌ها هم در میان است. یک تاجر اروپایی در این‌باره به رویترز گفت: «شما همچنان می‌‌توانید نفت روسیه را به طور قانونی و با تخفیف بخرید؛ در حالی که خرید نفت ایران موضوع تحریم‌ها است. در چنین شرایطی، طبیعی است که خریداران به سراغ گزینه کم‌دردسرتر بروند.» 

به نوشته رویترز، آمریکا و کشورهای اروپایی با تحریم نفت و گاز روسیه موجب شده‌اند مسکو برای فروش نفت خود به کشورهای شرقی روی بیاورد و همین امر، به کاهش تقاضا برای نفت خام ایران و ونزوئلا منتهی شده است.

خبرگزاری رویترز در بخشی از گزارش روز جمعه خود، به نقل از داده‌های موسسه تحقیقات انرژی «کپلر»، نوشت: مقدار نفت ذخیره شده ایران روی نفت‌کش‌های مستقر در نزدیکی سنگاپور، از ۲۲ میلیون بشکه در اوایل آوریل، به ۳۷ میلیون بشکه در میانه ماه مه افزایش یافته است.

REUTERS/Jon Nazca

ایالات متحده، مدت کوتاهی پس از شروع حملات نظامی روسیه به اوکراین، خرید نفت از مسکو را متوقف کرد؛ اما اتحادیه اروپا همچنان در حال بررسی این موضوع است و هیچ اجماع مشخصی در میان کشورهای اروپایی وجود ندارد.

به نوشته رویترز، هرچند چین به دلیل پیامدهای اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا، واردات نفت خود را در مجموع کاهش داده است؛ اما کماکان بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه به‌حساب می‌آید.

حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت و پتروشیمی ایران، به خبرگزاری رویترز گفت، روسیه این امکان را دارد که تقریبا نیمی از صادرات نفت خود را به کشورهای جنوب شرقی آسیا، به‌ويژه چین، بفروشد و این وضعیت یک تهدید بزرگ برای صادرات نفت ایران به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته رویترز، صنعت نفت ایران، سال‌‌ها است که زیر فشار و تحت تاثیر تحریم‌های ایالات متحده و برنامه اتمی جمهوری اسلامی قرار داد و برای سرپا ماندن، به خریدهای چین وابسته است.

بر اساس داد‌ه‌های منتشر شده، صادرات نفت ایران به چین، از ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز در ماه مارس، به تنها ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در ماه آوریل رسیده است.

هرچند رویترز در گزارش خود به این موضوع هم اشاره کرده است که ردیابی دقیق صادرات نفت ایران کار دشواری است.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود، به نقل از سه منبع مطلع، نوشت در طی هفته‌های گذشته، مقام‌های ایران و روسیه درباره چگونگی انجام معاملات تجاری بین‌المللی در شرایط تحریم گفت‌وگو و رایزنی داشته‌اند.

در همین ارتباط، یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفت، طرف روسی می‌خواهد بداند ایران چه طور در شرایط تحریم، امور تجاری و بانک‌داری خود را پیش می‌برد.

رویترز به نقل از یکی دیگر از منابع خود نوشت مذاکرات بیشتر مقام‌های ایرانی و روسیه، درباره چگونگی دور زدن تحریم‌ها، قرار است در سفر هفته آینده الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، به تهران پیگیری شود.

بیشتر از اقتصاد