پس از نفت، روسیه بازار فولاد ایران را کساد کرد

چین، افغانستان، تایلند و کره جنوبی مشتریان فولاد ایران حالا خریدار فولاد روسیه شده‌اند

صادرات شمش آهن و فولاد ایران در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۴۰ هزار تن و به ارزش تقریبی ۱۴۰ میلیون دلار بوده است.ـ تسنیم

برخی از اعضای انجمن تولید کنندگان فولاد می‌گویند روسیه بازار فولاد ایران در جهان را کساد کرده و صادرات محصولات این صنعت به شدت کاهش یافته است.

رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌گوید روسیه با تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی بزرگ‌ترین مشتریان فولاد ایران را جذب کرده است.

چین، افغانستان، تایلند و کره جنوبی مشتریان بزرگ فولاد ایران بودند که به گفته شهرستانی در حال حاضر فولاد خود را از روسیه تامین می‌کنند.

او هشدار داده است ادامه چنین وضعیتی می‌تواند درآمد شش میلیارد دلاری ایران از صادرات فولاد را به خطر بیندازد.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خبر داد در حال حاضر صادرات دوماهه فولاد «تقریبا به صفر رسیده و بسیاری از شرکت‌ها تولید خود را کاهش داده‌اند»، اتفاقی که به گفته او در صنایع مس، آلومینیوم، روی، سرب یا پتروشیمی هم رخ داده است.

شهرستانی همچنین از بالا بودن عوارض صادرات به عنوان یکی دیگر از عواملی نام برد که باعث افزایش قیمت فولاد ایران در بازار‌های جهانی شده است.

احمد دنیانور دیگر عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد است که می‌گوید روسیه بازارهای ایران را یک به یک تصاحب کرده و افزایش عوارض صادرات هم صادرات فولاد را متوقف کرده است.‌»

دنیانور گفت در حال‌ حاضر صنعت فولاد ایران «شرایط وحشتناکی» را سپری می‌کند و برنامه‌های صادراتی فعالان این صنعت «به هم ریخته» است. 

براساس آمار گمرک، میزان صادرات شمش آهن و فولاد ایران در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۴۰ هزار تن و به ارزش تقریبی ۱۴۰ میلیون دلار بوده است.

آخرین تحلیل پایگاه خبری «فولاد ایران» نشان می‌دهد ادامه جنگ در اوکراین «باعث هجوم کالاهای روسی با قیمت ارزان به بازارها شده» و قیمت جهانی فولاد را کاهش داده است.

این پایگاه خبری از ادامه قرنطینه در چین و کاهش تقاضا به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت فولاد در جهان نام برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد جهان است و ذخایر عظیمی از سنگ آهن را در اختیار دارد که تحریم‌های گسترده منجر به کاهش صادرات این کشور شده است.

روسیه و اوکراین پیش از جنگ در مجموع ۴۵ میلیون تن فولاد در بازار جهانی عرضه می‌کردند که معادل ۱۰ درصد از حدود ۴۲۰ میلیون تن از کل تجارت جهانی فولاد بود.

چندی پیش نیز فعالان صنعت نفت از تخفیف ۳۰‌ دلاری نفت روسیه و اختلاف ۱۰ درصدی آن با قیمت نفت ایران خبر داده و گفته بودند مسکو مشتریان بزرگ نفت ایران مانند چین و هند را جذب کرده است.

جواد اوجی، وزیر نفت هم این موضوع را تائید و گفته است: «ما مشتری‌های خود را در بازار داریم و بازارهای جدیدی را هم شناسایی کردیم و این روند با قدرت ادامه دارد».

ایران برای اینکه تحریم‌های بین‌المللی در صادرات نفت را دور بزند، به دلالان نفتی تخفیف‌های ویژه‌ای می‌دهد. گفته می‌شود رقم این تخفیف‌ها برای هر بشکه نفت حدود ۲۰ دلار است.

در هفته‌های اخیر هم گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه با دادن تخفیف‌های بیشتر به خریداران، قصد دارد بازارهای نفتی ایران را تصاحب کند.

گزارش فروردین ماه اتاق بازرگانی تهران هم نشان می‌دهد صادرات نفت ایران به چین ۷۵ درصد کاهش یافته و نفت روسیه جایگزین آن شده است.

حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت هم تایید کرده است علت کاهش صادرات نفت ایران به چین، جایگزینی نفت روسیه بوده است.

بیشتر از اقتصاد