چگونگی مبارزه با طالبان؛ محور نشست رهبران دولت پیشین افغانستان در آنکارا

تلاش‌ها برای ایجاد یک ائتلاف بزرگ سیاسی علیه طالبان، حدود سه ماه پیش آغاز شده بود

قرار است این ائتلاف سیاسی، در اتریش اعلام موجودیت کند- عکس‌ها:فیس بوک

شماری از چهره‌های سیاسی مخالف طالبان شب سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، در آنکارا، پایتخت ترکیه، برای گفت‌وگو درباره چگونگی مبارزه سیاسی و نظامی با طالبان، در نشستی به میزبانی عبدالرشید دوستم شرکت کردند.

عبدالرب رسول سیاف، عطا محمد نور، کریم خلیلی، محمد محقق، عبدالهادی ارغندیوال، صلاح‌الدین ربانی، احمدضیا مسعود، عبداللطیف پدرام، امرالله صالح، نیلوفر ابراهیمی، شکریه بارکزی، معصومه خاوری، احمدولی مسعود، محمد اعلم ایزدیار، فضل احمد معنوی، اسماعیل خان و احمد مسعود به این نشست دعوت شده بودند و بسیاری از این افراد هم در نشست حاضر شدند؛ اما تعداد اندکی از آنان به دلایلی از جمله محدودیت‎‌ در سفر، نتوانستند در این نشست شرکت کنند و نمایندگان خود را فرستادند. برخی هم مانند یونس قانونی و احمد ضیا مسعود، به صورت آنلاین در نشست حضور داشتند.

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند با آنکه دولت ترکیه به‌تازگی به این چهره‌های ضدطالبان اجازه داده است در خاک این کشور فعالیت سیاسی داشته باشند، این ائتلاف ضدطالبان قرار است در اتریش اعلام موجودیت کند.

این منابع می‌افزایند که شرکت‌کنندگان در این نشست در تلاش‌اند برای همصدایی و مبارزه جدی با طالبان به نتیجه برسند و درباره اینکه چه کسانی می‌توانند جایگزین رژیم طالبان در افغانستان باشند و مبارزات نظامی چگونه باید ادامه یابد، گفت‌وگو کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار بود شرکت‌کنندگان در این نشست اطلاعیه‌ای بدهند، اما چنین اطلاعیه‌ای هنوز منتشر نشده است.

نخستین نشست چهره‌های سیاسی ضدطالبان حدود سه ماه پیش در ترکیه برگزار شد و شماری از چهره‌های سیاسی از جمله دوستم، محقق، نور و قانونی درباره چگونگی ایجاد یک ائتلاف ضدطالبان رایزنی کردند. آن‌ها پیش‌ از این، نهادی را به نام «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» راه‌اندازی کرده بودند.

به باور منابع آگاه، تمامی این چهره‌های سیاسی با برنامه‌ها و حفظ تشکیلاتشان در ائتلافی که در نشست سه‌شنبه شب روی آن توافق شد، حضور دارند. با این حال، اختلاف میان عطا محمد نور و صلاح‌الدین ربانی بر سر رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان و اختلاف دیدگاه‌ها میان برخی از چهره‌های دیگر از علت‌های تاخیر در برگزاری این نشست بوده‌اند.

نزدیکان این چهره‌های سیاسی اکنون می‌گویند که همه اختلاف‌هایشان را کنار گذاشته‌ و برای مبارزه با طالبان همصدا شده‌اند.

با آنکه پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۹ ماه گذشته، چندین بار اعلام شد که شماری از چهره‌های ضدطالبان جریان‌هایی سیاسی و نظامی برای مبارزه با طالبان ایجاد کرده‌اند، تنها جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان در بخش‌های شمال افغانستان با طالبان می‌جنگند.

در دو هفته گذشته، نیروهای جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی با طالبان در پنجشیر و اندراب درگیر شدند و تلفات سنگینی به این گروه وارد کرده‌اند. برخی کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که گستردگی خشونت طالبان و کشتار مردم در افغانستان به ویژه زنان و نظامیان پیشین سبب شد تا انگیزه مردم افغانستان برای مبارزه مسلحانه تقویت شود.

پس از آنکه طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در نتیجه فرار اشرف غنی، بر افغانستان تسلط یافت، نظام تحت‌حمایت غرب از هم پاشید و شماری از چهره‌های سیاسی که در آخرین ماه‌های حکومت قبل، از مبارزه و ایستادگی مقابل طالبان دم می‌زدند، در ۱۵ اوت از افغانستان خارج شدند. در آن روز، تنها شماری از نظامیان حکومت پیشین به پنجشیر رفتند و به جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود پیوستند.