آغاز مقاومت علیه طالبان: امرالله صالح و احمد مسعود در دره پنجشیر

خبر اختصاصی ایندیپندنت فارسی: مسعود و همراهانش خواهان حمایت آمریکا شده‌اند اما هنوز پاسخی نگرفته‌اند

مرالله صالح، معاون رئیس‌جمهوری أفغانستان، و احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، چهره حماسی مجاهدین افغانستان، در یکی از معدود نقاط افغانستان که هنوز به دست طالبان نیفتاده است- اختصاصی ایندیپندنت فارسی

طبق عکس‌ها و خبرهایی که در رسانه‌ها منتشر شده است، امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهوری أفغانستان، و احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، چهره حماسی مجاهدین افغانستان، در یکی از معدود نقاط افغانستان که هنوز به دست طالبان نیفتاده است گرد آمده‌اند تا مقاومت علیه این گروه را سازمان دهند: دره پنجشیر در شمال.

اکثریت قریب به‌اتفاق مردم این منطقه فارسی‌زبان هستند و طالبانی که ریشه در قبایل پشتون دارند، از نفوذ چندانی در آن‌جا برخوردار نیستند. استان پنجشیر به مرکزیت بازارک، از مدت‌ها پیش از مراکز مقاومت علیه دولت‌های مرکزی بوده است و از پایگاه‌های «ائتلاف شمال» بود که در سال ۲۰۰۱ با کمک آمریکا و دیگر نیروها از جامعه جهانی، طالبان را سرنگون کرد.

احمد مسعود روز دوشنبه مقاله‌ای در مجله فرانسوی «لا رگل دو ژو» منتشر کرد و اعلام کرد که می‌خواهد همچون پدرش، مبارزه برای آزادی را سازمان دهد. این مجله را برنارد هانری لوی، فیلسوف فرانسوی که به دفاع از مداخلات نظامی بشردوستانه در خاورمیانه‌ معروف است، منتشر می‌کند. آقای هانری لوی از مدافعان اصلی حمله ناتو به لیبی بود و فیلمی نیز در همراهی با نیروهای پیشمرگه در کردستان ساخته است. او همچنین مدافع حمله آمریکا به افغانستان و عراق در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ بود.

مسعود که رهبر جریانی به نام «جبهه مقاومت» است، در این مقاله می‌گوید تمام آزادی‌خواهان کشور «از هر قوم و قبیله‌ای»، می‌توانند به او در پنجشیر، «آخرین منطقه آزاد میهن»، بپیوندند. او شرایط کشورش را با اروپای تحت اشغال نازی‌ها در دهه ۱۹۴۰ مقایسه کرده است. او با پشتیبانی آقای هانری لوی، از دولت فرانسه تقاضای کمک کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دیپلمات‌های آمریکا که جزو مسئولان تعیین سیاست درباره افغانستان است، با درخواست افشا نشدن نامش، به «ایندیپندنت فارسی» گفت که مسعود و همراهانش برای حمایت آمریکا نیز با دولت آن کشور تماس گرفته‌اند، اما هنوز پاسخ مشخصی به آن‌ها داده نشده است.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، و حامد کرزی، رئیس‌جمهوری اسبق آن کشور، در پیامی ویدیویی که روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفتند با سران طالبان در تماس مداوم هستند تا امنیت مردم در کابل تامین شود. این دو پیش از این همراه با گلوب‌الدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، کمیته‌ای سه نفره برای ایجاد دولت انتقالی تشکیل داده بودند، اما طالبان گفت حاضر به مذاکره نیست و خواهان تصرف تمام قدرت است. 

وضعیت اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان، معلوم نیست. یکی از اعضای دولت او به شبکه جهانی بی بی سی گفت که او هنوز رئیس‌جمهوری افغانستان است و از کشور فرار نکرده است، بلکه برای جلوگیری از خونریزی از او «خواسته شد» از کشور برود.

با آن ‌که گزارش‌های اولیه خبر از رفتن غنی به تاجیکستان می‌داد، وزارت امور خارجه آن کشور با انتشار بیانیه‌ای گفت که او به دوشنبه سفر نکرده است. طبق این بیانیه، هواپیمای حامل غنی در خاک تاجیکستان فرود نیامده و هیچ درخواستی در این زمینه از مقامات آن کشور نشده است. سفارت افغانستان در ازبکستان هم با انتشار بیانیه‌ای، از حضور غنی در آن کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد.

شبکه تلویزیونی «کابل نیوز» در توییتر نوشت که غنی با خانواده‌اش از تاجیکستان به عمان رفته است. به گزارش این رسانه، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، و فضل‌محمود فضلی، رئیس عمومی اداره امور ریاست‌جمهوری أفغانستان، نیز با او هستند. مقامات رسمی عمان این خبر را تایید نکرده‌اند. رولا غنی، همسر آقای غنی، اصلیت لبنانی دارد. 

در عین حال، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان، هنوز در دوحه است و ظاهرا مذاکرات با بخشی از هیات تحت رهبری عبدالله ادامه دارد. تلویزیون طلوع به نقل از طالب‌ها گفت که آنان مشغول رای‌زنی درباره چگونگی ایجاد نظام آینده افغانستان و نام و ساختار آن هستند.

آقای برادر در پیامی ویدیویی که منتشر کرده است، گفت: «حالا وقت آزمایش و امتحان ما آمده است، چرا که ما حالا چگونگی تامین امنیت مردم را بر عهده داریم.»

بیشتر از