سازمان ملل خواهان توقف فوری حکم اعدام احمدرضا جلالی شد

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق‌بشر: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اعتراف‌های احمدرضا جلالی، زیر «شکنجه» بوده است

در بیانیه روز سه‌شنبه سخنگوی کمیساریای عالی حقوق‌بشر، به روشنی قید شده است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اعتراف‌های احمدرضا جلالی، زیر «شکنجه» گرفته شده است - partisocialiste twitter

کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی، فورا متوقف شود.

در بخشی از بیانیه روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، لیز تروسل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، آمده است: «ما از اعدام قریب‌الوقوع دکتر و پژوهشگر دانشگاهی سوئدی-ایرانی احمدرضا جلالی در ایران به‌شدت نگران هستیم و از مقام‌های ایرانی می‌خواهیم حکم اعدام او لغو شود.»

احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، شش سال پیش، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵، به دعوت چند نهاد دانشگاهی دولتی به ایران سفر کرد؛ اما در جریان سفر بازداشت و در «دادگاه انقلاب» تهران به اتهام «فساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» محاکمه و در نهایت به اعدام محکوم شد.

شنبه هفته گذشته، ۱۷ اردیبهشت‌ماه، هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی، گفت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مصمم و آماده اجرای حکم اعدام موکل اوست.

به نوشته سخنگوی کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، حکم اعدام احمدرضا جلالی بر اساس اعتراف‌هایی بوده است که بعدها گزارش‌هایی از اجباری بودنشان منتشر شد.

در بیانیه روز سه‌شنبه سخنگوی کمیساریای عالی حقوق‌بشر، به روشنی قید شده است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اعتراف‌های احمدرضا جلالی، زیر «شکنجه» بوده و محاکمه او هم با استانداردهای بین‌المللی رسیدگی‌های قضایی همخوانی نداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل همچین استفاده از «مجازات اعدام»، در اتهام‌های مرتبط با «جاسوسی» را مغایر با موازین بین‌المللی حقوق بشر دانسته است.

احمدرضا جلالی تابعیت دوگانه ایرانی-سوئدی دارد.

خبرگزاری دولتی ایسنا روز چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت، همزمان با برگزاری آخرین جلسه دادگاه حمید نوری در استکهلم، به نقل از «منابع آگاه»، خبر داد که حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت‌ماه اجرا خواهد شد.

همزمان با برگزاری آخرین جلسه دادگاه حمید نوری در استکهلم، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال مبادله احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی با حمید نوری، دادیار سابق زندان اوین، شنیده شد. 

با این حال، در قوانین سوئد هیچ قانون و رویه مشخصی برای مبادله زندانی‌ها با دیگر کشورها وجود ندارد و تا امروز هم دولت سوئد چنین اقدامی انجام نداده است.

دادستان بخش جرایم سازمان‌یافته سوئد برای حمید نوری، دادیار اسبق قوه قضائیه ایران، به اتهام «نقض قوانین بین‌المللی» و «قتل عمد»، از طریق مشارکت در کشتار دسته‌جمعی زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، تقاضای «حبس ابد»، کرده است.

برخی از این تحلیل‌گران بر این باورند که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی با تهدید به اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، قصد دارند بر روی پرونده کیفری حمید نوری و حکم نهایی دادگاه او در سوئد تاثیر بگذارند.