آخرین وضعیت احمدرضا جلالی، پژوهشگر محکوم به اعدام

وکیل احمدرضا جلالی: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مصمم و آماده اجرای حکم اعدام موکلم است

احمدرضا جلالی، در «دادگاه انقلاب» تهران به اتهام «فساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» محاکمه و در نهایت به اعدام محکوم شد - partisocialiste twitter

هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی محکوم به اعدام گفت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مصمم و آماده اجرای حکم اعدام موکل اوست.

وبسایت خبری مدارا، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت در گزارشی به نقل از وکیل احمدرضا جلالی نوشت: «امروز که به اجرای احکام مراجعه داشتم؛ گفتند حکم چندین سال است که قطعی شده و تکلیف این پرونده باید هر چه سریع‌تر مشخص شود. آنها گفتند که این بار، برای اجرای حکم اعدام صد در صد آمادگی داریم.»

احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، شش سال پیش، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵، به دعوت چند نهاد دانشگاهی دولتی به ایران سفر کرد؛ اما در جریان سفر بازداشت و در «دادگاه انقلاب» تهران به اتهام «فساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» محاکمه و در نهایت به اعدام محکوم شد.

دیوان عالی کشور، به عنوان بالاترین مرجع قضایی در ایران، حکم اعدام احمدرضا جلالی را تایید کرده است.

چهارشنبه هفته پیش، همزمان با برگزاری آخرین جلسه دادگاه حمید نوری در سوئد، خبرگزاری دولتی ایسنا به نقل از «منابع آگاه»، خبر داد که حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت اجرا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هلاله موسویان در بخش دیگری از گفت‌وگوی روز شنبه خود با وب‌سایت مدارا گفت: «خبر اجرای حکم اعدام آقای جلالی را ما هم مثل دیگران از طریق خبرگزاری ایسنا خواندیم؛ خبری که البته منبع آن هم مشخص نبود و برای ما خیلی شوکه کننده بود که اولاً چرا باید در روز تعطیل چنین خبری منتشر شود و دوماً چرا چنین خبری باید بدون اشاره به منبع موثق منتشر شود.»

همزمان با برگزاری آخرین جلسات دادگاه حمید نوری در استکهلم، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال مبادله احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی-سوئدی با حمید نوری، دادیار سابق زندان اوین، شنیده شد. 

از سوی دیگر، پنج‌شنبه هفته پیش، روزنامه سوئدی «آفتون‌بلادت» در گزارشی ضمن اشاره به بازداشت و محاکمه حمید نوری در استکهلم، خبر داد یک شهروند سوئدی که به تازگی با «روادید گردشگری» به ایران سفر کرده است؛ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت شده است. 

خبر بازداشت گردشگر سوئدی در ایران و خبر احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، دیگر شهروند سوئدی، این گمانه‌زنی را تقویت کرده است که مقام‌های جمهوری اسلامی به دنبال اعمال فشار بر دولت سوئد، با هدف تاثیر‌گذاری در حکم نهایی دادگاه حمید نوری‌اند.

دادستانی سوئد برای حمید نوری، دادیار اسبق قوه قضائیه ایران، تقاضای صدور حکم «حبس ابد»، کرده است. حمید نوری متهم به «نقض قوانین بین‌المللی» و «قتل عمد» از طریق مشارکت در کشتار دسته‌جمعی زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ است.