براساس طرح جدید، اولویت واردات با خودروهای برقی و کم‌مصرف خواهد بود

شرط‌هایی که برای واردات خودرو تعیین می‌شود، درعمل راه را برای این کار مسدود می‌کند

علی خامنه‌ای پیش‌تر فرمان منع واردات خودروهای خارجی را صادر کرده بود‌ـ الف

عزت‌الله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: «با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوب شد دولت بدون سقف خودروهایی را که کم‌مصرف و ایمن‌اند، وارد کند.» او با اشاره به مصوبه پیشین مجلس مبنی بر مجاز بودن واردات ۷۰ هزار خودرو گفت که پس از سخنان علی خامنه‌ای این مصوبه اصلاح شد.

علی خامنه‌ای که پیش‌تر فرمان منع واردات خودروهای خارجی را صادر کرده بود، روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت، از خودروسازان داخلی خواست که از محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده برای واردات، سوءاستفاده نکنند. مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت، کلیات طرح واردات مشروط خودرو را تصویب کرده و قرار بود جزئیات آن در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا، آن‌طور که عزت‌الله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، می‌گوید، بر اساس سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران این طرح تغییرهایی کرده است، به معنای آنکه واردات خودرو سقف و تعداد مشخص ندارد، اما اولویت با خودروهای کم‌مصرف، ترکیبی و برقی است. مجلس یازدهم پیش‌تر در مصوبه‌ای به دولت اختیار داده بود که ۷۰ هزار خودرو وارد کند، اما به گفته عزت‌الله اکبری، تنها در صورت واردات ۵۰۰ هزار خودرو به ایران، بازار رقابتی می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن در ادامه گفت‌وگویش با خبرگزاری تسنیم، از تغییر شیوه دخالت دولت نیز خبر داد و گفت که دولت باید به جای سهامداری و دخالت در تولید، نقش نظارتی خود را ایفا کند. به گفته او، آیین‌نامه واردات خودرو را نیز دولت تهیه می‌کند.

کیفیت پایین خودروهای داخلی حالا دیگر صدای برخی نمایندگان مجلس و پلیس راهور را نیز درآورده است. دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو در سایه انحصار و بازار غیررقابتی که جمهوری اسلامی ایران برایشان فراهم کرده است، قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند و اقدام موثری برای ارتقای کیفیت انجام نمی‌دهند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کنند مخالفتی با واردات خودرو ندارند، اما شروطی که تعیین می‌شود عملا راه را برای واردات خودرو مسدود می‌کند. پس از تصویب کلیات طرح واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت، در توییتی نوشت: «مشروط کردن واردات خودرو به صادر کردن آشغال‌های مونتاژکاران داخلی تنها یک جوک خنده‌دار است.»

پیش‌تر واردات به‌شرط صادرات خودرو، مجاز شمرده شده بود؛ اما این موضوعی بود که کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز به آن واکنش نشان دادند و در فضای مجازی دستمایه طنز کاربران شد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، از جمله کسانی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «پراید صادر کنید و در ازای آن مثلا تویوتا وارد کنید.»

صرف‌نظر از این کنایه‌های طنزآمیز، واقعیت این است که خودروهای داخلی ایران و قطعات آن‌ها در بازارهای خارجی خریدار و متقاضی اندکی دارند و حتی کشورهایی که پیش‌تر خریدار خودروهای ایرانی بودند، حالا اجازه واردات آن را نمی‌دهند. مقام‌های حکومتی نیز این موضوع را تایید کرده‌اند؛ مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که از مخالفان واردات خودرو است، با اذعان به این مسئله گفت حتی کشورهای عراق و سنگال هم از خودروهای ایرانی ناراضی‌اند.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیئت‌ نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، نیز در آبان ۱۴۰۰ خبر داده بود سوریه واردات خودروهای ایرانی را ممنوع کرده است. به گفته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، کشورهای ونزوئلا، سوریه و عراق هم که ادعای دوستی با ایران دارند و خریدار موقت خودروهای ایرانی بودند، دیگر تمایلی به واردات از ایران ندارند.