جنجال واردات خودرو ادامه دارد؛ پلیس به صف موافقان پیوست

دولت در صورت واردات ۷۰ هزار خودرو ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت

موضوع واردات خودرو در هفته‌های اخیر بار دیگر به موضوعی جنجال‌برانگیز در ایران تبدیل شده است. عکس: خبرگزاری تسنیم

کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور، در بحبوحه مخالفت‌ها و موافقت‌ها با واردات خودرو گفت که خودرو «استاندارد و ایمن» خارجی، باعث کاهش آمار قربانیان ناشی از سوانح رانندگی در ایران می‌شود.

به گزارش روز یک‌شنبه ۲۱ فروردین خبرگزاری مهر، هادیان‌فر گفت کاهش قربانیان حوادث رانندگی در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ ناشی از «واردات خودروی استاندارد و ایمن» بود.​​

او اضافه کرد که «واردات {خودرو} منجر به ایجاد بازار رقابت برای خودروسازهای داخلی و بهتر شدن آن‌ها می‌شود.»

تاکید هادیان‌فر مبنی بر واردات خودرو «استاندارد و ایمن» در شرایطی است که سهم خودرو‌ها با ایمنی و کیفیت پایین، در مرگ و میر‌ جاده‌ای ایران چندان بالا نیست.

آمار‌ها می‌گوید در ۴۰ سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در ایران جان خود را از دست داده و ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر نیز دچار مصدومیت شده‌اند.

«عدم توجه به جلو»، «خستگی و خواب آلودگی»، «انحراف به چپ» و «سبقت غیرمجاز» چهار عامل اصلی سوانح رانندگی در ایران است که پلیس می‌گوید ۸۰ درصد سهم سوانح را به خود اختصاص داده‌اند.

موضوع واردات خودرو در هفته‌های اخیر بار دیگر به موضوعی جنجال‌برانگیز در ایران تبدیل شده است.

اسفند ماه سال ۱۴۰۰ کمیسیون تلفیق مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ با واردات ۷۰ هزار خودرو در سال‌جاری موافقت کرد که در قانون بودجه هم گنجانده شد.

براساس این مصوبه قرار بود دولت ۶۰ هزار میلیارد تومان از طریق واردات این تعداد خودرو خارجی درآمد داشته باشد.

هیات رئیسه مجلس هم پس از مدتی اعلام کرد در نشستی که با شورای نگهبان داشته، تصمیم گرفته شده این مصوبه حذف شود.

جلال رشیدی، نماینده مجلس هم روز یکشنبه، ۱۴ فروردین، با انتقاد از حذف این مصوبه گفت که باید علت حذف آن از قانون بودجه مشخص شود.

رشیدی افزود: «عده‌ای منافع‌شان با منافع خودروسازها گره خورده و اجازه نمی‌دهند که این انحصار شکسته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر از «مافیای خودروی داخلی» مهم‌ترین متهم حذف این مصوبه نام برده می‌شود، موضوعی که با واکنش مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو مواجه شده است.

خطیبی روز یک‌شنبه، ۲۱ فروردین، به خبرگزاری فارس گفت این شرکت «هم موافق واردات است و هم موافق رقابت.»

مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر نهاد‌هایی است که نامش در این جنجال‌ها مطرح شد. صادق لاریجانی به عنوان رئیس این مجمع در واکنش به این مسئله گفت: «ما هم مخالف واردات خودرو نیستیم.»

واردات خودرو شخصی به ایران از حدود سه سال پیش به بهانه آنچه که «سازماندهی ذخایر ارزی» خوانده می‌شود، ممنوع شده است.

قیمت خودروهای وارداتی در ایران از سال ۱۳۹۷ و در پی ممنوع شدن واردات و گسترش تحریم‌‌‌های بین‌المللی به میزان کم‌سابقه‌ای افزایش یافت.

برخی کارشناسان می‌گویند صدور مجوز واردات به شکل‌گیری رقابت، شکسته شدن انحصار خودروسازان و احیای شغل‌های از دست رفته مرتبط در این بازار منجر خواهد شد.

این جنجال‌ها در شرایطی ادامه دارد که در حال حاضر حدود دو هزار و ۲۴۹ دستگاه خودرو خارجی در انبار گمرک نگهداری می‌شود که در صورت آغاز واردات خودرو ابتدا باید تکلیف آن‌ها روشن شود. 

این خودرو‌ها بخشی از ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرویی‌اند که طی سال‌های گذشته (تا قبل از ممنوعیت واردات در سال ۱۳۹۷) وارد گمرک شدند.