سفر بوریس جانسون به استکهلم و هلسینکی؛ بررسی پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا: ما از ظرفیت‌های دموکراسی سوئد و دانمارک برای تصمیم‌گیری درباره عضویتشان در ناتو پشتیبانی می‌کنیم

بریتانیا در حال حاضر به همراه یک ائتلاف نظامی، متشکل از ۱۰ کشور شمال اروپا، از جمله سوئد و فنلاند، در دریای بالتیک، در نزدیکی مرزهای روسیه، حضور نظامی دارد - Frank Augstein / POOL / AFP

«بوریس جانسون»، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، برای بررسی طرح الحاق فنلاند و سوئد به پیمان نظامی «ناتو»، به این دو کشور سفر کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از سخنگوی نخست وزیر بریتانیا نوشت: «ما از ظرفیت‌های دموکراسی سوئد و دانمارک در راستای تصمیم‌گیری آنها درباره عضویت در ناتو پشتیبانی می‌کنیم.»

نخست وزیر بریتانیا قرار است در سفر یک روزه‌‌اش به هلسینکی و استکهلم با همتایان خود در یک نشست مطبوعاتی شرکت کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته، سوئد و فنلاند در حال بررسی گزینه‌ پیوستن به پیمان نظامی ناتو و واکنش‌های احتمالی مسکواند.

روز چهارشنبه، سانا مارین، نخست وزیر فنلاند، در جریان یک نشست خبری گفت: «اگر فنلاند این گام تاریخی را بردارد؛ برای امنیت شهروندان خودش است. هرچند پیوستن به ناتو، به تقویت کل جامعه بین‌المللی که ارزش‌های مشترکی دارند، می‌انجامد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فنلاند بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر با روسیه مرز مشترک دارد. سوئد نیز، در آن سوی دریای بالتیک، با روسیه مرزهای آبی دارد.

پیشتر دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه، تهدید کرده بود که اگر سوئد و فنلاند به ائتلاف نظامی «ناتو»، به رهبری ایالات متحده بپیوندند، روسیه سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت خود را در منطقه بالتیک، در مجاورت سوئد، فنلاند و لهستان، مستقر خواهد کرد. مدودف، از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به شمار می‌رود.

نایب رئیس شورای امنیت روسیه، در یکی از آخرین موضع‌گیری‌های خود، گفته بود: امیدوار است فنلاند و سوئد، «منطقی» رفتار کنند؛ در غیر این صورت، آنها باید با «سلاح‌های هسته‌ای» و «موشک‌های مافوق صوت»، در نزدیکی خانه‌‌هایشان زندگی کنند.

در جریان نشست اخیر وزرای خارجه «ناتو»، نمایندگانی از سوئد و فنلاند هم حضور داشته‌اند و ساعت‌ها درباره عضویت این دو کشور اسکاندیناوی در پیمان نظامی «ناتو» صحبت شد.

بریتانیا در حال حاضر همراه با یک ائتلاف نظامی، متشکل از ۱۰ کشور شمال اروپا، از جمله سوئد، فنلاند، دانمارک، لیتوانی، هلند و نروژ، در دریای بالتیک، در نزدیکی مرزهای روسیه، حضور نظامی دارد.

بیشتر از جهان