پنتاگون: حضور نظامی روسیه در مرزهای فنلاند را تایید نمی‌کنیم

سوئد و فنلاند ممکن است به زودی عضو ناتو شوند

خودروهای نظامی روسیه در جریان جنگ اوکراین - FADEL SENNA / AFP

جان کربی، سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه گفت گزارش‌هایی که در برخی رسانه‌های اجتماعی مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی روسیه به مرزهای فنلاند منتشر شده را نمی‌توان تایید کرد.

روز دوشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، ویدئوی کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد دست‌کم دو خودروی نظامی روسیه به سمت مرزهای شرقی با فنلاند حرکت می‌کنند.

نشریه نیوزویک، روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که این ویدیو کوتاه از زمان انتشار، نزدیک به نیم میلیون بار دیده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیوزویک در گزارش خود، به نقل از برخی از کارشناسان نظامی، نوشت که این ویدئو می‌تواند بخشی از تلاش تبلیغاتی روسیه، در خلال جنگ و درگیری‌های اوکراین باشد.

این ویدئو کوتاه تنها چند ساعت پس از هشدار مقام‌های روسی به همسایه‌های غربی خود، در مورد پیوستن آن‌ها به «ناتو»، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

روز دوشنبه، روزنامه بریتانیایی تایمز، به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که سوئد و فنلاند، دو همسایه غربی روسیه، قصد دارند تا تابستان امسال، به طور رسمی به عضویت پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) درآیند. 

روزنامه تایمز، در گزارش روز دوشنبه خود، نوشته است که در جریان نشست اخیر وزرای خارجه پیمان نظامی «ناتو»، نمایندگانی از سوئد و فنلاند نیز حضور داشته‌اند و جلسات متعددی درباره موضوع عضویت این دو کشور اسکاندیناوی در پیمان نظامی «ناتو» تشکیل شده است.

پیشتر، سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، گفته بود که کشورش تا پایان ماه ژوئن، کمتر از سه ماه دیگر، تصمیم خود برای «پیوستن به ناتو» یا تداوم «وضعیت بی‌طرفی» را اعلام خواهد کرد.

 نتایج نظرسنجی‌هایی اخیر نشان می‌دهد که پس از حمله روسیه به اوکراین، شمار بیشتری از فلاندی‌ها خواهان پیوستن به «ناتو» و برخورداری از حمایت‌های عضویت کشورشان در این پیمان نظامی هستند.

بیشتر از جهان