کرونا ارکیده‌های تایلندی را پژمرده کرد

تایلند بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده ارکیده در جهان است

همه‌گیری کرونا برای بیشتر کسانی که هریک در گوشه‌ای از جهان به کاری مشغول بودند، ضربه بزرگی بود. چه کارفرماها و تولیدکننده‌ها و چه آن‌ها که در استخدام شرکتی بودند. البته که بسیاری هم از این موقعیت سود بردند؛ اما از جمله مشاغلی که ظرف این مدت، ضرر بزرگی را متحمل شد، تولید گل ارکیده در تایلند بود.

گل‌های ارکیده زیبای تایلندی در سراسر جهان مشهورند و در موقعیت‌های مختلف- از مراسم مذهبی گرفته تا جشن فارغ‌التحصیلی- استفاده می‌شوند. پرورش گل ارکیده در تایلند صنعتی چندین میلیون دلاری است و این کشور به‌نوعی بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده ارکیده در جهان به شمار می‌آید.

پرورش‌دهندگان ارکیده در تایلند به جز اینکه پس از دو سال آسیب‌دیدگی در اثر همه‌گیری کرونا خسته و درمانده شده‌اند، حالا باید با ضربه‌های ناشی از جنگ اوکراین و تغییر الگوهای آب‌وهوایی نیز دست و پنجه نرم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود موج فراگیر کرونا که هنوز هم در سراسر جهان ادامه دارد، دیگر کسی آنقدرها دلش نمی‌خواهد ارکیده بخرد و حمل‌ونقل گل به‌سادگی گذشته نیست. دست‌کم یک مزرعه از هر پنج مزرعه تولید گل به‌ دلیل همه‌گیری در تایلند تعطیل شده‌اند. حمله روسیه به اوکراین هم گرانی ۳۰ درصدی محصولات کود و آفت‌کش در این کشور را رقم زد. بسیاری از پرورش‌دهندگان گل ارکیده تایلند در طول همه‌گیری ناچار شدند دست‌کم عذر بخشی از کارکنان خود را بخواهند، یا برای پرداخت حقوق آنان از جیب خود مایه بگذارند.

پیش از همه‌گیری کووید-۱۹، تایلند سالیانه ۲۷۰ میلیون ساقه گل ارکیده به کشور چین صادر می‌کرد که حالا به ۱۷۰ میلیون کاهش پیدا کرده است. تا دو سال پیش، حمل گل از طریق جاده به چین تا سه روز طول می‌کشید؛ اما حالا همان سفر بین هشت تا ۱۰ روز طول می‌کشد و اغلب گل‌ها پیش از رسیدن به خانه مشتری در شانگهای، پژمرده می‌شوند. در تجارت گل، زمان مانند پول است و بسیار اهمیت دارد که گل به‌موقع به مقصد برسد. این در حالی است که هزینه‌های حمل‌ونقل بسته به مقصد سه یا چهار برابر شده است. پیش از همه‌گیری، کشور تایلند ماهانه میلیون‌ها ساقه گل به چین، ژاپن، ویتنام و ایالات متحده آمریکا می‌فرستاد.

محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا در تایلند فروش داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. کمبود گردشگر به معنای کاهش سفارش رستوران‌ها و هتل‌ها و همچنین ممنوعیت تجمع‌ها و برگزاری انواع مراسم‌های بودایی در تایلند بود.

مشکلات ناشی از آب‌وهوا را هم در کنار همه‌گیری و جنگ باید در نظر گرفت. برای مثال، در پی یک تغییر آب‌وهوایی و کاهش ناگهانی دمای هوا از ۳۶ به ۲۱ درجه  سانتی‌گراد در عرض ۲۴ ساعت در ابتدای آوریل، تولیدکنندگان گل در تایلند زیر فشار فزاینده‌ای قرار گرفتند.

حالا امید پرورش‌دهندگان گل در تایلند به ادامه صادرات ارکیده به ژاپن و همچنین افزایش خرید ایالات متحده آمریکا به دلیل آغاز فصل گرما و برپایی جشن‌های عروسی است.

بیشتر از زندگی