رهبر القاعده «ضعف» آمریکا را دلیل حمله روسیه به اوکراین دانست

به‌تازگی ایمن الظواهری در ویدیویی به‌مناسبت یازدهمین سالگرد کشته‌شدن اسامه بن‌لادن ظاهر شده است

ظواهری مدعی شد که جنگ‌های عراق و افغانستان موجب «ضعف» و «زوال» ایالات متحده شده است- Twitter/ @siteintel_jt

ایمن الظواهری، رهبر سازمان تروریستی القاعده، در ویدیویی که به‌تازگی از او منتشر شده، مدعی شد به‌دلیل «ضعف آمریکا»، اوکراین «قربانی» روسیه شده است. 

بنابر اعلام گروه اطلاعاتی «سایت» (Search for International Terrorist Entities (SITE) Institute) که فعالیت گروه‌های افراطی و تروریستی را رصد می‌کند، ظواهری در سخنرانی ۲۷دقیقه‌ای ازپیش ضبط‌شده‌ای که روز جمعه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه (ششم ماه مه)، منتشر شده است، پشت یک میز نشسته و  چند کتاب و یک اسلحه روی میز دیده می‌شود.

او ضمن «دعوت مسلمانان به اتحاد»، با اشاره به تاثیر جنگ‌های عراق و افغانستان بر قدرت آمریکا، مدعی شد این جنگ‌ها که پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر آغاز شد، موجب «ضعف» و «زوال» ایالات متحده شده است. 

مغز متفکر و تامین‌کننده مالی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، رهبر پیشین القاعده، اسامه بن‌لادن بود که  دوم ماه مه سال ۲۰۱۱ میلادی در عملیات ویژه نیروهای نظامی ایالات متحده در مخفیگاهش در پاکستان کشته شد. ویدیوی اخیر ایمن الظواهری به‌مناسبت یازدهمین سالگرد کشته‌شدن اسامه بن‌لادن، منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظواهری در این ویدیو باعنوان «دعوت امام از امت اسلامی» مدعی شده است که همچنان بر جذابیت «دعوت» بن‌لادن افزوده می‌شود و با وجود دشمنان، حامیان جدیدی پیدا می‌کند. او دعوت بن‌لادن را به‌عنوان فراخوانی برای اجرای شریعت، آزادسازی سرزمین‌های اسلامی، رهایی امت از ظلم، حمایت از مظلومان و اتحاد مسلمانان برای مقابله با دشمنانشان، خلاصه می‌کند.

رهبر القاعده در ادامه این سخنرانی ویدیویی با اشاره به حمله روسیه به اوکراین، گفت: «[ایالات متحده] پس از شکست در عراق و افغانستان، فجایع اقتصادی ناشی‌از حملات ۱۱ سپتامبر و پس از همه‌گیری کرونا به این‌جا رسیده است و پس از آن، متحدش اوکراین را قربانی روس‌ها کرد.»

ظواهری در پایان ویدیو، به‌شکلی بی‌سابقه‌، از مخاطبان درخواست می‌کند که اگر آنچه را شنیدند، پسندیده‌اند، آن را به‌  زبان‌های دیگر ترجمه کنند.

محل اختفای رهبر القاعده و محل ضبط این ویدیو مشخص نیست. نام ایمن الظواهری در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب ویژه اف.بی.آی (پلیس فدرال آمریکا) قرار دارد و وزارت خارجه ایالات متحده برای اطلاعاتی که منجربه دستگیری او شود، تا ۲۵میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است.

بیشتر از جهان