پس از دو سال وقفه، نخستین پرواز سعودی در فرودگاه استانبول به زمین نشست

رئیس جمهوری ترکیه هنگام بازگشت از سفر اخیرش به عربستان سعودی گفت برسر سرمایه‌گذاری‌های مشترک دوجانبه و توسعه روابط اقتصادی با ریاض به توافق رسیده است

قرار است هر در هفته سه پرواز بین ریاض، پایتخت عربستان سعودی و استانبول، انجام شود- Reuters

شرکت هواپیمایی عربستان سعودی پس از وقفه‌‌ای دوساله بار دیگر پروازهایش را به فرودگاه استانبول از سر گرفت.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت در گزارشی نوشت یک پرواز شرکت هواپیمایی عربستان سعودی، با ۱۳۰ مسافر روز شنبه از جده وارد فرودگاه استانبول شده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، در بدو ورود مسافران پرواز «سعودی» به فرودگاه استانبول ترکیه، از آنها با شاخه‌های گل استقبال شد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده قرار است هر در هفته سه پرواز بین ریاض، پایتخت عربستان سعودی و استانبول، انجام شود.

هفته گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، به دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، به آن کشور رفت و در جده با شاهزاده محمد بن سلمان و برخی دیگر از مقام‌های ارشد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان هنگام بازگشت از عربستان سعودی در جمع خبرنگاران گفت با مقام‌های سعودی بر سر سرمایه‌گذاری‌های مشترک دوجانبه و توسعه روابط اقتصادی به توافق رسیده است.

خبرگزاری بلومبرگ، در آستانه سفر اخیر رئیس جمهوری ترکیه به عربستان سعودی، در گزارشی نوشت اردوغان در پی تقویت تجارت و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، مشخصا از میان کشورهای صادرکننده نفت است.

به نوشته بلومبرگ، دولت اردوغان امیدوار است سطح تجارت میان دو کشور و همکاری‌های اقتصادی با عربستان سعودی به پیش از سال ۲۰۱۸ بازگردد.

از اواخر سال ۲۰۲۰ پس از اعمال برخی محدودیت‌ها که صادرکنندگان ترکیه آن را «تحریم‌های غیررسمی» عربستان سعودی می‌‌خوانند، حجم صادرات ترکیه به این کشور به شدت کاهش یافت.

طی سال میلادی گذشته، ترکیه تنها کمی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به عربستان سعودی کالا صادر کرد. در حالی که تنها یک سال قبل از آن، حجم صادرات ترکیه به عربستان سعودی حدود ۳.۲ میلیارد دلار بود.

بسیاری از تحلیلگران سفر اخیر رئیس‌ جمهوری ترکیه به عربستان سعودی و آغاز دور تازه‌ای از روابط تجاری-سیاسی میان دو کشور را آشکارترین نشانه برای چرخش روابط تیره ریاض-آنکارا، بعد از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، در کنسولگری این کشور در استانبول، در سال ۲۰۱۸ می‌دانند.

بیشتر از جهان