دیدار اردوغان با شاهزاده محمد بن سلمان برای گشایش‌ اقتصادی

اردوغان به دنبال تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری پیش از انتخابات سال ۲۰۲۳ ترکیه است

سفر اردوغان، در میانه بحران فزاینده اقتصادی ترکیه و تورم کم‌سابقه در این کشور انجام می‌شود - PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، شامگاه پنجشنبه هشتم اردیبهشت، وارد عربستان سعودی شد و با شاهزاده محمد بن سلمان و ملک سلمان، پادشاه این کشور، دیدار کرد.

خبرگزاری بلومبرگ بامداد روز جمعه در گزارشی نوشت سفر رئیس‌ جمهوری ترکیه به عربستان سعودی، آشکارترین نشانه از چرخش روابط میان دو کشور، پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی، در کنسولگری این کشور در استانبول است.

سفر اردوغان، در میانه بحران فزاینده اقتصادی ترکیه و تورم کم‌سابقه در این کشور انجام می‌شود. اردوغان به دنبال تقویت تجارت و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، مشخصا از میان کشورهای صادر کننده نفت است.

افزایش شدید بهای انرژی، به ويژه پس از حمله روسیه به اوکراین، دولت اردوغان را در آستانه انتخابات سال آینده، در وضعیت اقتصادی-سیاسی بسیار شکننده‌ای قرار داده است.

دولت اردوغان امیدوار است که سطح تجارت و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور به پیش از سال ۲۰۱۸ بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته بلومبرگ، این بخشی از سیاست بزرگ‌تری است که از زمان ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در چارچوب «گروه ۲۰» دنبال شده است. در چهارچوب این سیاست، تلاش می‌شود رقابت‌های منطقه‌ایی میان کشورهای عضو جای خود را به هم‌سویی‌های بیشتر  اعضا دهد.

سفر اردوغان به عربستان سعودی پس از آن انجام می‌شود که اوایل ماه جاری میلادی، مقام‌های ترکیه اعلام کردند پرونده قضایی قتل جمال خاشقجی را به ریاض منتقل می‌شود.

اردوغان روز پنج‌شنبه، پیش از پرواز به عربستان سعودی در یک نشست خبری در فرودگاه استانبول گفت اراده‌ مشترکی برای شروع دور تازه‌ای از همکاری‌ میان آنکارا و ریاض ایجاد شده است.

سفر اردوغان به عربستان سعودی یک روز بعد از آن انجام می شود که نورالدین نباتی، وزیر دارایی ترکیه، با محمد الجدان، همتای سعودی خود گفت‌وگو کرد. وزیر دارایی ترکیه هم در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت محور گفت‌‌وگوهای دو طرف، اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری است.

صادرات به عربستان سعودی، نقش مهمی برای اقتصاد ترکیه دارد. از اواخر سال ۲۰۲۰ پس از اعمال برخی از محدودیت‌ها که صادرکنندگان ترکیه آن را «تحریم‌های غیررسمی» عربستان سعودی می‌نامند؛ حجم صادرات ترکیه به این کشور به شدت کاهش یافت.

طی سال میلادی گذشته، ترکیه تنها کمی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار به عربستان سعودی کالا صادر کرد. در حالی که تنها یک سال پیش از آن، یعنی در سال ۲۰۲۰، حجم صادرات ترکیه به عربستان سعودی در حدود ۳.۲ میلیارد دلار بود.

این سفر بخشی از تلاش گسترده‌تر ترکیه برای بهبود روابط خود با کشورهای عربی خلیج فارس و منطقه، پس از اعتراض‌های موسوم به «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ است. اعتراض‌هایی که با حمایت دولت اردوغان از گروه‌های اسلام‌گرای منطقه همراه بود.

در همین راستا، ترکیه تلاش کرده است تا روابط  خود با مصر و امارات متحده عربی را هم بهبود ببخشد. در ماه ژانویه گذشته، امارات متحده عربی و ترکیه، یک صندوق ۱۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری‌ها دوجانبه ایجاد کردند.

بیشتر از جهان