قیمت ماهی در نیمه دوم سال نجومی می‌شود

اتحادیه ماهیان سردآبی: «سیاست‌های غلط دولت افزایش قیمت ماهی را به دنبال دارد»

در حال حاضر هر کیلوگرم ماهی حلوا سفید نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، درحالی‌که قیمت آن یک سال پیش حدود ۲۰۰ هزار تومان بود- AFP

اقدام دولت برای حذف ارز ترجیحی نهاده‌ها، افزایش قیمت ماهی را در پی خواهد داشت. این خبر را آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی اعلام کرد و گفت: «خشکسالی، کمبود نهاده ماهی و سیاست‌های غلط دولت این احتمال را تقویت کرده است که در مهر و آبان سال جاری شاهد کاهش تولید و در نتیجه انفجار قیمت ماهی باشیم.»

بر اساس اعلام این فعال اقتصادی هشت تا ۱۰ درصد نهاده‌های موردنیاز پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا با نرخ دولتی تهیه و تامین می‌شد و حالا پس از حذف ارز ترجیحی احتمال دارد قیمت ماهی تا ۱۵ درصد بیشتر شود. به گفته او با حذف ارز ترجیحی، نرخ واقعی مرغ به کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان می‌رسد و از آنجا که نرخ ماهی نیز متاثر از قیمت مرغ است، قیمت ماهی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی از احتمال سهمیه‌بندی نهاده‌ها برای پرورش‌دهندگان مرغ و ماهی در پی جنگ روسیه و اوکراین خبر داد و گفت: «۶۰ درصد از ماهی قزل‌آلا به کشورهای آذربایجان و ارمنستان صادر می‌شد و از این کشورها به روسیه می‌رفت، اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شده است که این بازار تا مشخص شدن ارزش روبل با دلار بلاتکلیف بماند.»

آرش نبی‌زاده با انتقاد از اینکه سود فروش ماهی به جیب دلال‌ها می‌رود و تولیدکنندگان رغبتی برای تولید ندارند، گفت در حال حاضر قیمت تمام شده ماهی قزل‌آلا کیلویی ۶۵ هزار تومان است و در مزرعه پرورش ماهی نیز کیلویی ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان فروخته می‌شود، اما نرخ آن برای مصرف‌کنندگان بیشتر از این‌ها است. آن‌طور که این فعال اقتصادی می‌گوید کاهش تولید ماهی نیز در افزایش قیمت آن تاثیر داشت، زیرا میزان تولید ماهی قزل‌آلا در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۴۰ هزار تن بود اما در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت و به ۱۱۵ هزار تن رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه در این شرایط احتمال حذف پروتئین از سفره خانوار تقویت می‌شود، به خبرگزاری ایلنا گفت: «این روزها ماهی یک محصول صادراتی شده است.» آرش نبی‌زاده در ادامه افزود سرانه مصرف ماهی در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۱۳ کیلوگرم بود، اما «در پیش گرفتن سیاست‌های اشتباه» باعث شد قیمت ماهی افزایش یابد و مصرف آن در میان مردم کاهش پیدا کند.

در حال حاضر هر کیلوگرم ماهی حلوا سفید نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، درحالی‌که قیمت آن یک سال پیش حدود ۲۰۰ هزار تومان بود. قیمت یک کیلوگرم ماهی قزل‌آلا بدون استخوان نیز ۱۷۳ هزار تومان است؛ اما سال گذشته قیمت آن کیلویی ۵۷ هزار تومان بود. برای نیم کیلوگرم ماهی کیلکا هم حداقل باید ۵۲ هزار تومان پرداخت کرد؛ قیمت همین ماهی سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود. نیم کیلوگرم فیله قزل سالمون ایرانی هم ۱۴۰ هزار تومان است که قیمت آن در زمان مشابه در سال گذشته حدود ۹۶ هزار تومان بود و ۷۰۰ گرم فیله ماهی شوریده جنوب هم ۱۸۵ هزار تومان تمام می‌شود، درحالی‌که سال گذشته برای همین مقدار ماهی شوریده جنوب، حدود ۸۰ هزار تومان باید پرداخت می‌شد. مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که انواع ماهی در طول یک سال دو تا سه برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

در نخستین روزهای سال جاری فخرالدین احمدی، مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی، از کاهش تقاضا برای خرید ماهی خبر داد و گفت: «با توجه به قیمت‌ها، مردم توان خرید ندارند و از این‌رو، ماهی از سفره شب عید آن‌ها حذف شده است.»